Laivapaloista laaditut raportit palokoulutuksessa
Johansson, Leif (2017)
Johansson, Leif
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910715
Tiivistelmä
Laivapalo on vakava onnettomuus, joka voi uhata ihmistä tai ympäristöä. Lloyd's List Intelligencen vuonna 2015 tekemän tilaston mukaan Euroopan laivaliikenteessä syttyy vuosittain 50–90 laivapaloa, joista vakavia on noin kymmen. Aluksen henkilökunnalla on tärkeä rooli vastata aluksen paloturvallisuudesta ja tarvittaessa ryhtyä sammuttamaan laivapaloa. Kansainvälisesti hyväksytty sopimus Standards of Training Certification and Watchkeeping määrittää laatu- ja vähimmäistason henkilökunnan palokoulutukselle.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimustuloksia analysoidaan dokumentti-analyysin avulla. Tutkimusaineisto perustuu viiteen onnettomuustutkinnassa laadittuun tutkintaraporttiin. Raporteista tutkitaan tapahtumia, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti merenkulun palokoulutukseen. Tutkimukseen tarkoituksena on kehittää merenkulunturvallisuuskoulutuksen sisältöä. Raportit ovat Euroopassa tapahtuneista laivapaloista ja näiden sammutustoimista.
Laivapalojen luonne on muuttunut vähän viimeisen kymmen vuoden aikana, mutta viime vuosina on ollut vakavia vaaratilanteita ja muutamia erittäin tuhoisia laivapaloja Euroopan merialueilla. Vakavimmat ja muun muassa matkustajien henkeä uhanneet laivapalot ovat syttyneet autokansilla ajoneuvoista tai rekkaperävaunuista. Uusi uhka ovat ajoneuvojen polttoaineet, jotka ovat modernisoitumassa ja niistä on oletettavissa uusi paloriski erityisesti matkustaja-aluksilla.
Opinnäyteyön tutkimustulokset nostivat esille muun muassa kiinteän sammutusjärjestelmän käyttötarpeen palon alkuvaiheessa ja nopean päätöksenteon merkityksen sammutustyön johtamisessa. Laivapalossa aikaa päätöksentekoon on vähän ja tässä lyhyessä ajassa sammutustyön johtavan tulee arvioida ja päättää jopa aluksen mahdollisesta evakuointitarpeesta. Jotta tuloksien mukaisiin tavoitteisiin päästään, tulee vastaavan kaltaisia tilanteita harjoitella esimerkiksi sovelletuin harjoituksin ja hallitussa koulutusympäristössä.
Asiasanat: Laivapalot, tutkimusraportit, merenkulun turvallisuuskoulutus
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimustuloksia analysoidaan dokumentti-analyysin avulla. Tutkimusaineisto perustuu viiteen onnettomuustutkinnassa laadittuun tutkintaraporttiin. Raporteista tutkitaan tapahtumia, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti merenkulun palokoulutukseen. Tutkimukseen tarkoituksena on kehittää merenkulunturvallisuuskoulutuksen sisältöä. Raportit ovat Euroopassa tapahtuneista laivapaloista ja näiden sammutustoimista.
Laivapalojen luonne on muuttunut vähän viimeisen kymmen vuoden aikana, mutta viime vuosina on ollut vakavia vaaratilanteita ja muutamia erittäin tuhoisia laivapaloja Euroopan merialueilla. Vakavimmat ja muun muassa matkustajien henkeä uhanneet laivapalot ovat syttyneet autokansilla ajoneuvoista tai rekkaperävaunuista. Uusi uhka ovat ajoneuvojen polttoaineet, jotka ovat modernisoitumassa ja niistä on oletettavissa uusi paloriski erityisesti matkustaja-aluksilla.
Opinnäyteyön tutkimustulokset nostivat esille muun muassa kiinteän sammutusjärjestelmän käyttötarpeen palon alkuvaiheessa ja nopean päätöksenteon merkityksen sammutustyön johtamisessa. Laivapalossa aikaa päätöksentekoon on vähän ja tässä lyhyessä ajassa sammutustyön johtavan tulee arvioida ja päättää jopa aluksen mahdollisesta evakuointitarpeesta. Jotta tuloksien mukaisiin tavoitteisiin päästään, tulee vastaavan kaltaisia tilanteita harjoitella esimerkiksi sovelletuin harjoituksin ja hallitussa koulutusympäristössä.
Asiasanat: Laivapalot, tutkimusraportit, merenkulun turvallisuuskoulutus