Tuotekoulutuksen vaikutus kosmetiikkamyyjän työmotivaatioon
Leppäkorpi, Elina (2017)
Leppäkorpi, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tuotekoulutuksen vaikutusta kosmetiikkamyyjän työmotivaatioon. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Estée Lauder Finland Oy. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee myyntityötä, motivaatiota sekä koulutusta. Myyntityön osuudessa keskitytään myynnin suunnitteluun ja myyntiprosessiin. Motivaation osuus käsittelee motivaatiota käsitteenä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Koulutuksen osuudessa käsitellään koulutusprosessia ja koulutuksen menetelmiä.
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusongelmaksi muodostui tutkia miten myyjien näkökulmasta tuotekoulutuksella pystytään vaikuttamaan heidän motivaatioonsa myydä Cliniquen tuotteita. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kosmetiikkamyyjät kokevat tuotekoulutuksen erittäin tärkeänä osana heidän päivittäistä työtään. Tutkimuksen tulokset osoittavat että kosmetiikkamyyjien motivaatio myydä Cliniquen tuotteita koulutuksen jälkeen kasvoi. Tuotekoulutuksessa saatavan tuotetiedon koettiin vahvistavan myyjien varmuutta ja asiantuntijuutta myyntityössä jonka koetiin kasvattavan myyntimotivaatiota. Yhteistyökumppani tulee hyödyntämään tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia Cliniquen koulutusstrategian kehittämisessä.
Työn tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusongelmaksi muodostui tutkia miten myyjien näkökulmasta tuotekoulutuksella pystytään vaikuttamaan heidän motivaatioonsa myydä Cliniquen tuotteita. Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kosmetiikkamyyjät kokevat tuotekoulutuksen erittäin tärkeänä osana heidän päivittäistä työtään. Tutkimuksen tulokset osoittavat että kosmetiikkamyyjien motivaatio myydä Cliniquen tuotteita koulutuksen jälkeen kasvoi. Tuotekoulutuksessa saatavan tuotetiedon koettiin vahvistavan myyjien varmuutta ja asiantuntijuutta myyntityössä jonka koetiin kasvattavan myyntimotivaatiota. Yhteistyökumppani tulee hyödyntämään tämän opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia Cliniquen koulutusstrategian kehittämisessä.