Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello case: WiseNetwork Oy
Timoska, Miikka (2017)
Timoska, Miikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510238
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajan käyttöön sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Työ tehtiin toimeksiantajan tarpeisiin ja sen lähtökohtana oli havaitut puutteet markkinointiviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Tarkoituksena oli teoriaosuuden tuottaman tiedon avulla opastaa yritystä tuottavaan markkinointiajatteluun ja sosiaalisen median käyttöön sekä antaa valmiita ideoita markkinoinnin toteuttamiseen B2B-yrityksessä.
Yhteistyökumppaninani tässä opinnäytetyössä oli porilainen digitaalisiin järjestelmiin erikoistunut WiseNetwork Oy. Työn teoriaosuus perustui alan viimeisimpään kirjallisuuteen sekä muutamiin tarkasti valikoituihin internet-lähteisiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestinnän perusteita ja suunnitteluprosessia. Lisäksi siinä kerrottiin kattavasti sosiaalisesta mediasta, oikeiden kanavien valinnasta ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus perustui teoriaosuudessa tuotettuun tietoon, teemahaastatteluihin sekä lähtökohta-analyyseihin. Markkinointiviestinnän suunnittelun lainalaisuuksia noudattaen rakennettiin sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Sekä teoriaosuudessa että toiminnallisessa osuudessa painotettiin B2B-yrityksen näkökulmaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Työn loppuun liitettiin vuosikello, joka sisältää sosiaalisessa mediassa toteutettavia markkinointitoimenpiteitä. Liitteeseen kirjattiin myös muita toteutusta ohjaavia neuvoja. Suunnitelmat jaettiin yhdelle kalenterivuodelle niin, että toteutuksen voi halutessaan aloittaa heti. Vuosikello on käytettävissä sellaisenaan, mutta se on helposti muunneltavissa tarpeiden mukaan ja voi toimia myös pohjana tuleville suunnitelmille. Suunnitelman myötä yrityksen on jatkossa helpompi toteuttaa valitsemiaan toimenpiteitä.
Yhteistyökumppaninani tässä opinnäytetyössä oli porilainen digitaalisiin järjestelmiin erikoistunut WiseNetwork Oy. Työn teoriaosuus perustui alan viimeisimpään kirjallisuuteen sekä muutamiin tarkasti valikoituihin internet-lähteisiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestinnän perusteita ja suunnitteluprosessia. Lisäksi siinä kerrottiin kattavasti sosiaalisesta mediasta, oikeiden kanavien valinnasta ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus perustui teoriaosuudessa tuotettuun tietoon, teemahaastatteluihin sekä lähtökohta-analyyseihin. Markkinointiviestinnän suunnittelun lainalaisuuksia noudattaen rakennettiin sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello. Sekä teoriaosuudessa että toiminnallisessa osuudessa painotettiin B2B-yrityksen näkökulmaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Työn loppuun liitettiin vuosikello, joka sisältää sosiaalisessa mediassa toteutettavia markkinointitoimenpiteitä. Liitteeseen kirjattiin myös muita toteutusta ohjaavia neuvoja. Suunnitelmat jaettiin yhdelle kalenterivuodelle niin, että toteutuksen voi halutessaan aloittaa heti. Vuosikello on käytettävissä sellaisenaan, mutta se on helposti muunneltavissa tarpeiden mukaan ja voi toimia myös pohjana tuleville suunnitelmille. Suunnitelman myötä yrityksen on jatkossa helpompi toteuttaa valitsemiaan toimenpiteitä.