Markkinointitutkimuksen hyödyntäminen laskettelutapahtuman järjestämisessä
Merkl, Emminoora; Suomalainen, Emmi (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Merkl, Emminoora
Suomalainen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää laskettelutapahtuma Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen opiskelijoille. Tapahtumalle oli tavoitteena saada 20-25 osallistujaa ja järjestää yhteishenkeä kohottava tapahtuma, joka olisi jokaiselle mieluinen. Tapahtuman järjestämisessä hyödynnettiin markkinointitutkimusta.
Tietoperustassa perehdyttiin tapahtuman järjestämiseen ja sen vaiheisiin sekä tapahtuman markkinointiin. Tietoperustaan sisältyi myös teoriaa markkinointitutkimuksesta ja tutkimusprosessista. Tämän lisäksi tutustuttiin myös kyselylomakkeeseen ja sen laatimiseen.
Laskettelutapahtuman järjestäminen toteutettiin markkinointitutkimusta hyödyntäen kohderyhmälle kehitetyn kyselyn ja siitä saatujen vastausten analysoinnin kautta. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena, jolloin saadut vastaukset olivat mahdollisimman selkeitä ja helpommin analysoitavissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli itse tapahtuman järjestäminen ja sen suunnittelu.
Tapahtumaa järjestettäessä tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely jaettiin sähköisesti koko kohderyhmälle ja sen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden osallistumishalukkuutta. Kyselyllä pyrittiin saamaan selville, kuinka moni Hyvinkään kampuksen opiskelijoista olisi kiinnostunut tapahtumaan osallistumisesta. Tämän lisäksi kyselyllä kartoitettiin tapahtumasta kiinnostuneiden toiveita tapahtumaan liittyen sekä annettiin heille mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen tapahtuma lopulta on. Kyselyssä tiedusteltiin esimerkiksi mieluisinta ajankohtaa, kestoa ja tapahtumapaikkaa. Tämän lisäksi selvitettiin sopivia kuljetus- sekä majoitusmuotoja ja annettiin vastaajille mahdollisuus ilmaista toiveitaan muihin aktiviteetteihin (laskettelun lisäksi) liittyen. Kiinnostuneiden määrän myötä määriteltiin myös se, laajennettiinko kohderyhmää muihin kampuksiin vai ei. Toisella kyselyllä selvitettiin osallistujien tyytyväisyyttä tapahtumaan. Tähän palautekyselyyn vastasivat tapahtuman osallistujat ja se toteutettiin anonyymisti paperilomakkeella tapahtuman päätyttyä.
Ensimmäisestä kyselystä saatuja vastauksia pystyttiin hyödyntämään tapahtuman suunnittelussa ja järjestämisessä. Vastausten myötä saatiin myös täysin uusia ideoita, joita pyrittiin mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan tapahtumassa. Tapahtuman lopullinen osallistujamäärä oli 16 ja palautekyselyn kaikkien osa-alueiden numeroarvosanaksi muodostui 4,8 (asteikolla 1-5). Opinnäytetyössä saatiin järjestettyä budjettiin sopiva, onnistunut laskettelutapahtuma, josta osallistujat ja järjestäjät nauttivat. Tapahtumaan liittyvät kehitysehdotukset koskivat tapahtuman aikataulutusta ja tapahtumasta tiedottamista.
Tietoperustassa perehdyttiin tapahtuman järjestämiseen ja sen vaiheisiin sekä tapahtuman markkinointiin. Tietoperustaan sisältyi myös teoriaa markkinointitutkimuksesta ja tutkimusprosessista. Tämän lisäksi tutustuttiin myös kyselylomakkeeseen ja sen laatimiseen.
Laskettelutapahtuman järjestäminen toteutettiin markkinointitutkimusta hyödyntäen kohderyhmälle kehitetyn kyselyn ja siitä saatujen vastausten analysoinnin kautta. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena, jolloin saadut vastaukset olivat mahdollisimman selkeitä ja helpommin analysoitavissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli itse tapahtuman järjestäminen ja sen suunnittelu.
Tapahtumaa järjestettäessä tehtiin kaksi kyselyä. Ensimmäinen kysely jaettiin sähköisesti koko kohderyhmälle ja sen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden osallistumishalukkuutta. Kyselyllä pyrittiin saamaan selville, kuinka moni Hyvinkään kampuksen opiskelijoista olisi kiinnostunut tapahtumaan osallistumisesta. Tämän lisäksi kyselyllä kartoitettiin tapahtumasta kiinnostuneiden toiveita tapahtumaan liittyen sekä annettiin heille mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen tapahtuma lopulta on. Kyselyssä tiedusteltiin esimerkiksi mieluisinta ajankohtaa, kestoa ja tapahtumapaikkaa. Tämän lisäksi selvitettiin sopivia kuljetus- sekä majoitusmuotoja ja annettiin vastaajille mahdollisuus ilmaista toiveitaan muihin aktiviteetteihin (laskettelun lisäksi) liittyen. Kiinnostuneiden määrän myötä määriteltiin myös se, laajennettiinko kohderyhmää muihin kampuksiin vai ei. Toisella kyselyllä selvitettiin osallistujien tyytyväisyyttä tapahtumaan. Tähän palautekyselyyn vastasivat tapahtuman osallistujat ja se toteutettiin anonyymisti paperilomakkeella tapahtuman päätyttyä.
Ensimmäisestä kyselystä saatuja vastauksia pystyttiin hyödyntämään tapahtuman suunnittelussa ja järjestämisessä. Vastausten myötä saatiin myös täysin uusia ideoita, joita pyrittiin mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan tapahtumassa. Tapahtuman lopullinen osallistujamäärä oli 16 ja palautekyselyn kaikkien osa-alueiden numeroarvosanaksi muodostui 4,8 (asteikolla 1-5). Opinnäytetyössä saatiin järjestettyä budjettiin sopiva, onnistunut laskettelutapahtuma, josta osallistujat ja järjestäjät nauttivat. Tapahtumaan liittyvät kehitysehdotukset koskivat tapahtuman aikataulutusta ja tapahtumasta tiedottamista.