Påverkar förpackningsdesignen konsumentens köpbeslut? : Case: Hårschampo produkter
Nordgren, Emilia (2017)
Nordgren, Emilia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239791
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyö käsittelee kysymyksiä siitä, onko tuotteen pakkauksen ulkonäöllä vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen. Tänä päivänä kuluttaja vastaanottaa jatkuvasti, tietoisesti ja alitajuisesti, mainosviestejä eri medioista. Mutta mikä on ratkaisevaa kuluttajan ostopäätöksessä, onko pakkauksen ulkonäöllä merkitystä tuotevalintaan? Voiko pakkauksen ulkonäkö toimia kilpailuvalttina? Tarkoituksena on selvittää, mikäli pakkauksen ulkonäkö vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen ja voiko visuaalisella kommunikoinilla ja graafisilla elementeillä kiinnittää kuluttajan huomion. Tutkimuksen viitekehyksenä toimii alan kirjallisuus ja kuluttajia haastateltiin tarkoituksena selvittää kuluttajien ostokäyttäytyminen sekä ajatuksia ja tunteita pakkauksen ulkonäköön liittyen. Teoriaosuudessa käydään läpi ostokäyttäytyminen, ostoprosessi ja ostopäätöksen teko, mutta ennen kaikkea pakkauksen ulkonäön ja graafisten elementtien vaikutusta. Empiirisessä osassa haastateltiin kuuden naisen hiustenpesutuotteiden ostokäyttäytymistä. Haastattelussa keskusteltiin mihin heidän päätöksenteko perustuu. Syvällisemmin keskusteltiin kuluttajien ajatuksista eri graafisista elementeistä: väri, muoto, malli, ja fontti. Tulokset osoittavat, että kuluttajat valitsevat tuotteen ulkonäön perusteella kun on kyse sisällöllisesti ja hinnallisesti samankaltaisista tuotteista. Empiirisiä tuloksia voidaan yhdistää teoriaan ja todeta että muun muassa pakkauksen värillä on suuri merkitys. Tulokset osoittavat että voimakkaat pakkauksen värit kiinnittävät kuluttajan huomion. Sekä teoria osuus että empiirinen tutkimus vahvistavat että kuluttajat assosioivat ja tulkitsevat värejä opittujen- ja kulttuurinormien mukaisesti mutta myös omien kokemustensa ja mielenkiinnon aiheiden mukaisesti. Kuluttajat arvostavat informatiivista tuotepakkausta jossa tieto on selkeästi esitetty sekä käytännöllistä ja ergonomista muotoilua. Yritysten tulisi käyttää värejä ja symboleja harkiten jotta kuluttajat eivät vahingossa tulkitse pakkauksen viestejä väärin. Jatkoa ajatellen olisi kiinnostavaa tutkia pakkauksen merkitystä eri ikäryhmissä ja ikäryhmien eroja ostokäyttäytymisessä ja päätöksenteossa.