Pankkiasiakkuuden periytyminen : asiakaspysyvyys ja nuoret
Blomström, Laura (2017)
Blomström, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pankkiasiakkuuden periytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat täysi-ikäistyvien nuorten asiakaspysyvyyteen pankissa ja miten nuoria voisi paremmin sitouttaa pankkinsa asiakkaiksi.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee pankkiasiakkuutta sekä muutoksia pankin tarjoamissa palveluissa ja palvelukanavissa nykyisin. Toinen teoriaosuus keskittyy asiakaspysyvyyteen ja sen merkitykseen pankeissa etenkin nuorten asiakkaiden kohdalla. Työssä käydään läpi keinoja nuorten asiakaspysyvyyden parantamiseksi pankeissa sekä syitä nuorten pankinvaihtoon.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena sekundaariaineiston avulla. Tutkimuksessa käydään läpi nuorten kirjoittamia raportteja nuorten pankin valintaan vaikuttavista syistä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmilla on suuri vaikutus nuoren pankkiasiakkuuteen vielä täysi-ikäistymisen jälkeen. Tyytyväisyydellä pankin palveluihin ja etenkin digitaalisiin palvelukanaviin oli suuri merkitys asiakaspysyvyyteen. Hinnan merkitys tulee nuorilla esille keskittämiseduissa sekä lainaa hakiessa. Tuloksista selviää, että nuoret usein jakavat kokemuksiaan ystäviensä kanssa. Näiden jaettujen kokemusten lisäksi sekä uutisoinnin että markkinoinnin aiheuttamilla mielikuvilla on suuri merkitys nuorten pankin valintaan.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee pankkiasiakkuutta sekä muutoksia pankin tarjoamissa palveluissa ja palvelukanavissa nykyisin. Toinen teoriaosuus keskittyy asiakaspysyvyyteen ja sen merkitykseen pankeissa etenkin nuorten asiakkaiden kohdalla. Työssä käydään läpi keinoja nuorten asiakaspysyvyyden parantamiseksi pankeissa sekä syitä nuorten pankinvaihtoon.
Opinnäytetyön tutkimusosuus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena sekundaariaineiston avulla. Tutkimuksessa käydään läpi nuorten kirjoittamia raportteja nuorten pankin valintaan vaikuttavista syistä.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmilla on suuri vaikutus nuoren pankkiasiakkuuteen vielä täysi-ikäistymisen jälkeen. Tyytyväisyydellä pankin palveluihin ja etenkin digitaalisiin palvelukanaviin oli suuri merkitys asiakaspysyvyyteen. Hinnan merkitys tulee nuorilla esille keskittämiseduissa sekä lainaa hakiessa. Tuloksista selviää, että nuoret usein jakavat kokemuksiaan ystäviensä kanssa. Näiden jaettujen kokemusten lisäksi sekä uutisoinnin että markkinoinnin aiheuttamilla mielikuvilla on suuri merkitys nuorten pankin valintaan.