Silmäaseman myymälärekan markkinointiviestinnän kehittäminen
Kykyri, Essi (2017)
Kykyri, Essi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka Silmäaseman myymälärekan kiertueesta olisi markkinointiviestinnän keinoin mahdollista saada entistä tuottavampi ja houkuttelevampi konsepti. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Silmäasema Oyj:lle. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin markkinointiviestinnän keinoista myynninedistämiseen ja tapahtumamarkkinointiin, jotka parhaiten tukevat tutkimuksen tavoitteita ja rekkakonseptia.
Työn tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Silmäasema rekan asiakkaille. Empiirinen aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla 16.2.–18.3.2017 välisenä aikana 18 eri paikkakunnalla. Vastauksia saatiin yhteensä 103 kappaletta. Aineisto siirrettiin digitaaliseen muotoon ja analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurimmalle osalle rekan asiakkaista Silmäaseman rekka ei ollut tuttu entuudestaan. Yli neljäsosa asiakkaista oli tullut paikalle sattumalta. Asiakkaiden kokemukset rekasta olivat kuitenkin erittäin tyytyväisiä. Rekka nähtiin tarpeelliseksi palveluksi varsinkin pienillä paikkakunnilla ja vastaajat kokivat, että vierailu vaikutti positiivisesti heidän mielikuviinsa Silmäasemasta. Yleisimmät syyt vierailla rekassa olivat optikon maksuton näöntutkimus sekä silmälasien, aurinkolasien tai piilolinssien osto. Pienillä paikkakunnilla silmälääkärin tutkimus nousi erityisen suosituksi palveluksi.
Tutkimustulosten valossa kiertäminen pääkaupunkiseudulla voitaisiin jättää tulevaisuudessa pois ja keskittyä pienempiin paikkakuntiin, sillä niissä rekka koettiin tarpeellisempana. Myynninedistämisen näkökulmasta tarjoushintojen voimassaoloa kannattaisi harkita uudelleen. Koska rekan tunnettuus ei ollut erityisen hyvä, sitä voitaisiin kasvattaa systemaattisemmalla tiedotuksella. Tulevaisuudessa rekan pääviestejä kannattaa selkeyttää ja nostaa esille laajemmassa strategiassa ja viestinnässä. Rekkaa olisi hyödyllistä käyttää Silmäaseman vastuullisuuden ja asiakaslähtöisen brändiviestinnän sisältönä ja mainostyökaluna, joten markkinoinnin sisältöä ja visuaalista ilmettä kannattaa päivittää kohderyhmää kiinnostavampaan ja kilpailijoista erottuvaan suuntaan.
Työn tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Silmäasema rekan asiakkaille. Empiirinen aineisto kerättiin paperisilla kyselylomakkeilla 16.2.–18.3.2017 välisenä aikana 18 eri paikkakunnalla. Vastauksia saatiin yhteensä 103 kappaletta. Aineisto siirrettiin digitaaliseen muotoon ja analysoitiin SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurimmalle osalle rekan asiakkaista Silmäaseman rekka ei ollut tuttu entuudestaan. Yli neljäsosa asiakkaista oli tullut paikalle sattumalta. Asiakkaiden kokemukset rekasta olivat kuitenkin erittäin tyytyväisiä. Rekka nähtiin tarpeelliseksi palveluksi varsinkin pienillä paikkakunnilla ja vastaajat kokivat, että vierailu vaikutti positiivisesti heidän mielikuviinsa Silmäasemasta. Yleisimmät syyt vierailla rekassa olivat optikon maksuton näöntutkimus sekä silmälasien, aurinkolasien tai piilolinssien osto. Pienillä paikkakunnilla silmälääkärin tutkimus nousi erityisen suosituksi palveluksi.
Tutkimustulosten valossa kiertäminen pääkaupunkiseudulla voitaisiin jättää tulevaisuudessa pois ja keskittyä pienempiin paikkakuntiin, sillä niissä rekka koettiin tarpeellisempana. Myynninedistämisen näkökulmasta tarjoushintojen voimassaoloa kannattaisi harkita uudelleen. Koska rekan tunnettuus ei ollut erityisen hyvä, sitä voitaisiin kasvattaa systemaattisemmalla tiedotuksella. Tulevaisuudessa rekan pääviestejä kannattaa selkeyttää ja nostaa esille laajemmassa strategiassa ja viestinnässä. Rekkaa olisi hyödyllistä käyttää Silmäaseman vastuullisuuden ja asiakaslähtöisen brändiviestinnän sisältönä ja mainostyökaluna, joten markkinoinnin sisältöä ja visuaalista ilmettä kannattaa päivittää kohderyhmää kiinnostavampaan ja kilpailijoista erottuvaan suuntaan.