Vuorovaikutusta perehdytykseen - perehtyjät osallisiksi kehittämistyöhön
Heino, Taru (2017)
Heino, Taru
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Joensuussa sijaitsevan yksityisen Päiväkoti Apilan perehdyttämistä. Tarkoituksena kehittämisessä oli, että kunkin perehtyjän osaamista ja kehittämistarpeita voitaisiin hyödyntää perehdytyksen aikana. Tavoitteena tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli valmistaa sähköinen perehdytysmateriaali, joka koostui päiväkodin toimintaa käsittelevistä tietosivuista, perehdyttämisen muistilistasta ja perehtyjille suunnatusta kyselylomakkeesta. Perehdytysmateriaalin valmistukseen osallistettiin päiväkodin henkilökunnan lisäksi myös perehtyjiä sekä päiväkodin lapsia.
Opinnäytetyöprosessi eteni kehittämistoiminnan konstruktivistista mallia mukaillen. Tiedonkeruu perehdytysmateriaalin valmistamiseksi toteutettiin osallistuvan, strukturoidun havainnoinnin sekä päiväkodin henkilöstölle ja perehtyjille suunnattujen teemahaastattelujen avulla. Tämän lisäksi päiväkodin lapset saivat kertoa ajatuksiaan kasvattajien toiminnasta päiväkodissa aihesadutuksen kautta.
Perehdytysmateriaalin arviointiin osallistettiin Päiväkoti Apilan omistajien lisäksi myös perehtyjiä. Materiaali koettiin visuaalisesti kiinnostavaksi, sopivan tiiviiksi sekä sisällöltään tarkoituksenmukaiseksi. Lisäksi sen koettiin auttavan perehtyjiä pohtimaan omaa työskentelyään sekä oppimismotivaatiota. Jatkossa perehtyjien toiveita voitaisi kartoittaa vieläkin tarkemmin, jotta perehdytyksessä voitaisiin keskittyä heidän tarpeisiinsa.
Opinnäytetyöprosessi eteni kehittämistoiminnan konstruktivistista mallia mukaillen. Tiedonkeruu perehdytysmateriaalin valmistamiseksi toteutettiin osallistuvan, strukturoidun havainnoinnin sekä päiväkodin henkilöstölle ja perehtyjille suunnattujen teemahaastattelujen avulla. Tämän lisäksi päiväkodin lapset saivat kertoa ajatuksiaan kasvattajien toiminnasta päiväkodissa aihesadutuksen kautta.
Perehdytysmateriaalin arviointiin osallistettiin Päiväkoti Apilan omistajien lisäksi myös perehtyjiä. Materiaali koettiin visuaalisesti kiinnostavaksi, sopivan tiiviiksi sekä sisällöltään tarkoituksenmukaiseksi. Lisäksi sen koettiin auttavan perehtyjiä pohtimaan omaa työskentelyään sekä oppimismotivaatiota. Jatkossa perehtyjien toiveita voitaisi kartoittaa vieläkin tarkemmin, jotta perehdytyksessä voitaisiin keskittyä heidän tarpeisiinsa.