Yrityksen perustaminen
Hernesniemi, Anna (2017)
Hernesniemi, Anna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi yrityksen perustamisen vaiheita. Tutkimus toi esille yrittäjien ajatuksia ja kokemuksia yrittämisestä. Yrittäjien esille tuomat neuvot toimivat myös apuna uudelle yrittäjälle. Tutkimuksessa käytetyt kysymykset liittyivät tämän opinnäytetyön teoriaosuuteen.
Työn teoriaosuudessa käydään ensiksi läpi yrittäjän piirteitä ja minkälaista yrittäminen on Suomessa. Läpikäytyjä aiheita ovat yrittäjien lukumäärä, yritysmuotojen jakautuminen ja yrittämisen monet muodot. Tämän jälkeen tarkasteltiin yritysideaa ja sen muuttumista liikeideaksi. Liikeideaa tarkasteltiin syvemmin analysoimalla sen makroympäristöä.
Seuraavaksi käsiteltiin strategiaa käsitteenä sekä sen tärkeyttä yrityksessä. Esille nostettiin muutama klassinen strategiamalli, joita tutkittiin syvemmin. Tämän jälkeen siirryttiin rahoitukseen ja sen saamiseen. Käytännön perustamistoimia tarkasteltiin syvemmin käymällä läpi yritysmuotoja ja yrityksen perustamiseen liittyviä ilmoituksia.
Teoriaosuuden jälkeen siirryttiin käsittelemään opinnäytetyön empiiristä osuutta. Tutkimus toteutettiin haastatteluna puolistrukturoidusti. Haastateltavat olivat yrittäjiä ja heitä oli yhteensä neljä. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden pohjalta analysoitiin vastauksia. Kysymykset koskivat yrittämistä, perustamistoimia ja tulevaisuuden näkymiä.
Haastattelujen myötä todettiin yrittäjien kokevan yrittämisen kannattavaksi ja kannustivat uusia yrittäjiä kokeilemaan yrittämistä. Kannustavuus Suomessa yrittäjiä kohtaan koettiin vähäksi.
Työn teoriaosuudessa käydään ensiksi läpi yrittäjän piirteitä ja minkälaista yrittäminen on Suomessa. Läpikäytyjä aiheita ovat yrittäjien lukumäärä, yritysmuotojen jakautuminen ja yrittämisen monet muodot. Tämän jälkeen tarkasteltiin yritysideaa ja sen muuttumista liikeideaksi. Liikeideaa tarkasteltiin syvemmin analysoimalla sen makroympäristöä.
Seuraavaksi käsiteltiin strategiaa käsitteenä sekä sen tärkeyttä yrityksessä. Esille nostettiin muutama klassinen strategiamalli, joita tutkittiin syvemmin. Tämän jälkeen siirryttiin rahoitukseen ja sen saamiseen. Käytännön perustamistoimia tarkasteltiin syvemmin käymällä läpi yritysmuotoja ja yrityksen perustamiseen liittyviä ilmoituksia.
Teoriaosuuden jälkeen siirryttiin käsittelemään opinnäytetyön empiiristä osuutta. Tutkimus toteutettiin haastatteluna puolistrukturoidusti. Haastateltavat olivat yrittäjiä ja heitä oli yhteensä neljä. Haastattelut nauhoitettiin ja niiden pohjalta analysoitiin vastauksia. Kysymykset koskivat yrittämistä, perustamistoimia ja tulevaisuuden näkymiä.
Haastattelujen myötä todettiin yrittäjien kokevan yrittämisen kannattavaksi ja kannustivat uusia yrittäjiä kokeilemaan yrittämistä. Kannustavuus Suomessa yrittäjiä kohtaan koettiin vähäksi.