POIKKEAMAKÄSITTELYPROSESSIN KEHITTÄMINEN SIIVOUSVÄLINEITÄ VALMISTAVALLE YRITYKSELLE
Sattilainen, Sampo (2017)
Sattilainen, Sampo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188919
Tiivistelmä
Tämän toimeksiantona tehdyn insinöörityön tarkoituksena oli luoda ISO 9001 –laatustandardin vaatimusten mukainen poikkeamakäsittelyprosessi Sinituote Oy:lle.
Poikkeamakäsittelyn suunnittelu oli osa laajempaa laadunhallintajärjestelmän
kehitysprojektia, jonka tavoitteena laatusertifikaatin hankkiminen yritykselle.
Työn lähtökohtana oli poikkeamien raportointi- ja käsittelykanavan puuttuminen
tyystin. Vaikka yrityksessä oli monia tehokkaasti toimivia laadunhallintaprosesseja,
ne olivat käytännössä toisistaan riippumattomia, eikä voitu siis puhua varsinaisesta
laadunhallintajärjestelmästä. Poikkeamaraportointia ei ollut aiemmin käytössä
ollenkaan ja siitä haluttiinkin tehdä uuden yhtenäisen laadunhallintajärjestelmän
hallinnan apuväline.
Insinöörityö toteutettiin pääosin perehtymällä ISO 9000 -standardisarjan oleellisiin
osiin ja luomalla käytännöt niiden pohjalta. Poikkeamakäsittely ja siihen liittyvät
dokumentointi- ja valvontamenetelmät ovat suunniteltu standardien mallien
mukaisesti. Vaikka työ tehtiin ISO 9001 –standardin vaatimusten puitteissa, pyrittiin
suunnittelussa huomioimaan mahdollisimman hyvin Sinituote Oy:n omat tarpeet ja
työskentelykulttuuri, jotta poikkeamakäsittelyprosessista saataisiin paras mahdollinen
hyöty.
Lopputuloksena syntyi raportointi- ja käsittelyprosessi, jonka avulla pystytään helposti
puuttumaan poikkeamatilanteisiin missä tahansa tilaus-toimitusketjun vaiheessa ja
suorittamaan tarpeelliset toimenpiteet. Kuka tahansa voi raportoida poikkeamista ja ne
käsitellään laaturyhmän kesken, jossa on edustettuna kaikki organisaation osat. Näin
toimintaa pystytään kehittämään ja valvomaan tehokkaasti.
Poikkeamakäsittelyprosessi täyttää myös kaikki ISO 9001 -standardin vaatimukset, ja
Sinituote Oy on saanut laadunhallintajärjestelmälleen laatusertifikaatin.
Poikkeamakäsittelyn suunnittelu oli osa laajempaa laadunhallintajärjestelmän
kehitysprojektia, jonka tavoitteena laatusertifikaatin hankkiminen yritykselle.
Työn lähtökohtana oli poikkeamien raportointi- ja käsittelykanavan puuttuminen
tyystin. Vaikka yrityksessä oli monia tehokkaasti toimivia laadunhallintaprosesseja,
ne olivat käytännössä toisistaan riippumattomia, eikä voitu siis puhua varsinaisesta
laadunhallintajärjestelmästä. Poikkeamaraportointia ei ollut aiemmin käytössä
ollenkaan ja siitä haluttiinkin tehdä uuden yhtenäisen laadunhallintajärjestelmän
hallinnan apuväline.
Insinöörityö toteutettiin pääosin perehtymällä ISO 9000 -standardisarjan oleellisiin
osiin ja luomalla käytännöt niiden pohjalta. Poikkeamakäsittely ja siihen liittyvät
dokumentointi- ja valvontamenetelmät ovat suunniteltu standardien mallien
mukaisesti. Vaikka työ tehtiin ISO 9001 –standardin vaatimusten puitteissa, pyrittiin
suunnittelussa huomioimaan mahdollisimman hyvin Sinituote Oy:n omat tarpeet ja
työskentelykulttuuri, jotta poikkeamakäsittelyprosessista saataisiin paras mahdollinen
hyöty.
Lopputuloksena syntyi raportointi- ja käsittelyprosessi, jonka avulla pystytään helposti
puuttumaan poikkeamatilanteisiin missä tahansa tilaus-toimitusketjun vaiheessa ja
suorittamaan tarpeelliset toimenpiteet. Kuka tahansa voi raportoida poikkeamista ja ne
käsitellään laaturyhmän kesken, jossa on edustettuna kaikki organisaation osat. Näin
toimintaa pystytään kehittämään ja valvomaan tehokkaasti.
Poikkeamakäsittelyprosessi täyttää myös kaikki ISO 9001 -standardin vaatimukset, ja
Sinituote Oy on saanut laadunhallintajärjestelmälleen laatusertifikaatin.