E-handel – en undersökning av näthandel och handelsvanor ur konsumentens perspektiv
Åkerblom, Jan-Mikael (2017)
Åkerblom, Jan-Mikael
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188869
Tiivistelmä
I dagens läge har internet blivit en stor del våra vardagsliv, vilket också märks på handeln via nätet, det är både lätt och bekvämt att göra inköp. Man kan köpa varor var som helst med en internetuppkoppling och det går snabbt att hitta det man vill ha, vilket gör att e-handeln fortfarande växer.
I mitt examensarbete går jag igenom e-handelns uppkomst och utveckling, olika betalningsalternativ vid handel på nätet samt lagar och säkerhet som gäller vid distansköp. I arbetet utför jag även en undersökning i form av en webbenkät, för att få reda på hur näthandeln och konsumenternas handelsvanor ser ut i dagens läge.
I undersökningen deltog 628 personer, varav endast 10 personer inte hade handlat på nätet. I resultaten från undersökningen kommer det fram att män handlar både oftare och spenderar mer pengar på näthandel än kvinnor. De flesta gör inköp en gång på tre månader via nätbanken och den populäraste typen av produkt att köpa är kläder för kvinnor och hemelektronik för män. De allra flesta känner sig väldigt trygga att handla på nätet och väljer näthandeln framom den fysiska butiken tack vare ett större utbud. En stor del av svaren är vad man kunde förvänta sig, men det finns också en del som är överraskande. Internet has become a big part of our daily lives, which also affects our online shopping habits. It is both easy and convenient to purchase various items online. You can make a purchase wherever you are with an internet connection and with a few clicks, you can find what you are looking for. That is why the e-commerce is still growing.
In my thesis, I cover the history of e-commerce and its evolution through the years, the different online payment options, security and laws that apply when making a purchase. I also conduct a study in the form of a web survey, to find out what the online shopping habits of the consumers look like today.
In my study, 628 persons participated. Only 10 had not ever made a purchase online. The results of this survey show that men are shopping more often and they are spending more money than women spend. Most people make a purchase once every three months and make the payment with their online bank. For women, clothes are the most popular type of product to buy online, electronics for men. Most people feel very safe with online shopping and they choose internet over the physical store because of the larger supply of goods. A large part of the answers and results from my survey is quite as expected, but there are some surprising parts as well.
I mitt examensarbete går jag igenom e-handelns uppkomst och utveckling, olika betalningsalternativ vid handel på nätet samt lagar och säkerhet som gäller vid distansköp. I arbetet utför jag även en undersökning i form av en webbenkät, för att få reda på hur näthandeln och konsumenternas handelsvanor ser ut i dagens läge.
I undersökningen deltog 628 personer, varav endast 10 personer inte hade handlat på nätet. I resultaten från undersökningen kommer det fram att män handlar både oftare och spenderar mer pengar på näthandel än kvinnor. De flesta gör inköp en gång på tre månader via nätbanken och den populäraste typen av produkt att köpa är kläder för kvinnor och hemelektronik för män. De allra flesta känner sig väldigt trygga att handla på nätet och väljer näthandeln framom den fysiska butiken tack vare ett större utbud. En stor del av svaren är vad man kunde förvänta sig, men det finns också en del som är överraskande.
In my thesis, I cover the history of e-commerce and its evolution through the years, the different online payment options, security and laws that apply when making a purchase. I also conduct a study in the form of a web survey, to find out what the online shopping habits of the consumers look like today.
In my study, 628 persons participated. Only 10 had not ever made a purchase online. The results of this survey show that men are shopping more often and they are spending more money than women spend. Most people make a purchase once every three months and make the payment with their online bank. For women, clothes are the most popular type of product to buy online, electronics for men. Most people feel very safe with online shopping and they choose internet over the physical store because of the larger supply of goods. A large part of the answers and results from my survey is quite as expected, but there are some surprising parts as well.