Kemin viidesluokkalaisten ravitsemustottumukset ja ateriarytmi
Jurvelin, Henna-Riikka; Jokinen, Marjut (2017)
Jurvelin, Henna-Riikka
Jokinen, Marjut
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188852
Tiivistelmä
Terveyttä edistävän ruokavalion perusta on säännöllinen syöminen. Säännöllinen ateriarytmi on hyvä oppia jo lapsena, sillä pitkät ruokavälit vaikeuttavat syömisen hallintaa, napostelu lisääntyy ja ylipainon riski kasvaa. Myös muun muassa lasten nauttiman ravinnon laatu, opitut ruokailutavat ja perheenjäsenten asenne ruokaa kohtaan vaikuttavat suuresti ylipainoriskin kasvamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset ovat Kemin viidesluokkalaisten ravitsemustottumukset ja ateriarytmi. Tavoitteena oli löytää viidesluokkalaisten ravitsemustottumuksiin liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita, joiden pohjalta Kemin kouluterveydenhuolto voi kehittää ravitsemusohjausta.
Teoriaosuus koostui alakouluikäisen kasvusta, kehityksestä, ravinnon tarpeesta sekä ateriarytmistä ja ravitsemussuosituksista. Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen keinoin kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jonka laadimme itse ja kyselyt teetettiin henkilökohtaisesti kouluilla. Kohdejoukkona oli Kemin viidesluokkalaiset, joita keväällä 2016 oli yhteensä 191. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 177 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 93%. Aineisto analysoitiin tilastonanalyysimenetelmä SPSS:n avulla.
Tutkimustulokset ryhmiteltiin tutkimusongelmittain. Kemin viidesluokkalaisten ravitsemustottumuksista löytyi kehittämistarpeita. Kasvisten, marjojen ja hedelmien osuutta ruokavaliossa tulisi lisätä, kuten myös ruisleivän syöntiä ja kala-aterioiden määrää. Välipaloilla tulisi suosia terveellisempiä vaihtoehtoja karkkien ja suklaan sijaan. Viidesluokkalaisia pitäisi kannustaa enemmän myös kouluruoan syömiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset ovat Kemin viidesluokkalaisten ravitsemustottumukset ja ateriarytmi. Tavoitteena oli löytää viidesluokkalaisten ravitsemustottumuksiin liittyviä mahdollisia kehittämistarpeita, joiden pohjalta Kemin kouluterveydenhuolto voi kehittää ravitsemusohjausta.
Teoriaosuus koostui alakouluikäisen kasvusta, kehityksestä, ravinnon tarpeesta sekä ateriarytmistä ja ravitsemussuosituksista. Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen keinoin kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jonka laadimme itse ja kyselyt teetettiin henkilökohtaisesti kouluilla. Kohdejoukkona oli Kemin viidesluokkalaiset, joita keväällä 2016 oli yhteensä 191. Kyselylomakkeita saatiin takaisin 177 kappaletta, joten vastausprosentiksi muodostui 93%. Aineisto analysoitiin tilastonanalyysimenetelmä SPSS:n avulla.
Tutkimustulokset ryhmiteltiin tutkimusongelmittain. Kemin viidesluokkalaisten ravitsemustottumuksista löytyi kehittämistarpeita. Kasvisten, marjojen ja hedelmien osuutta ruokavaliossa tulisi lisätä, kuten myös ruisleivän syöntiä ja kala-aterioiden määrää. Välipaloilla tulisi suosia terveellisempiä vaihtoehtoja karkkien ja suklaan sijaan. Viidesluokkalaisia pitäisi kannustaa enemmän myös kouluruoan syömiseen.