”Det kunde ha gjorts mycket mer smärtfritt…” : En kvalitativ undersökning om hur homosexuella har upplevt och präglats av en heteronormativ skolmiljö.
Lindholm, Catherine (2017)
Lindholm, Catherine
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178746
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att ta reda på hur homosexuella har upplevt och präglats av en heteronormativ skolmiljö. Frågeställningarna som skribenten har utgått ifrån är: på vilket sätt har sexuell orientering beaktats och bemötts i skolan, hur har homosexuella upplevt konsekvenserna av att inte platsa inom en heteronormativ förståelseram samt på vilket sätt har den heteronormativa skolmiljön präglat respondenterna senare i livet?
Teman som behandlats i undersökningen är sexualundervisning, bemötande, homofobi, annorlunda/avvikande, utseende, beteende samt på vilket sätt respondenterna präglats av detta. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer där fem stycken respondenter intervjuades. Respondenterna var homosexuella personer som har gått ut skolan.
Slutsatserna av undersökningen blev att upplevelserna av skolgången generellt har varit jobbiga och att det bidragit till bland annat ett förnekande av sig själv och ett dåligt självförtroende. Det har förekommit exkluderande undervisning där respondenterna har känt sig uteslutna och inte fått den kunskap de behöver. Atmosfären i skolan har varit homofobisk vilket bidragit till att man inte vågat vara öppen med sin sexualitet. Hur respondenterna har präglats av detta har både varit positivt och negativt. The purpose of this thesis is to find out how homosexuals have experienced and been marked by a heteronormative school environment. Three central questions that can relate to the purpose are following: in which way has sexual orientation been considered and handled in the school, how have homosexuals experienced the consequences of not fitting in to a heteronormative framework and in which way has the heteronormative school environment shaped the respondents later in life?
Themes this study deals with are sexual education, treatment, homophobia, gender, sex and sexuality and in which way the respondents have been marked by these. The study was performed through qualitative interviews with five respondents. The respondents were homosexuals who have graduated from school.
The conclusions of this study are: the experiences from school were rough and contributed to denial of oneself and a low self-esteem among other things. There has been exclusionary education where the respondents have felt excluded and haven’t gotten the information that they need. The atmosphere has been very homophobic, which has contributed to a fear of being open about one’s sexuality. How the respondents had been shaped by the heteronormative school environment was both positive and negative.
Teman som behandlats i undersökningen är sexualundervisning, bemötande, homofobi, annorlunda/avvikande, utseende, beteende samt på vilket sätt respondenterna präglats av detta. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer där fem stycken respondenter intervjuades. Respondenterna var homosexuella personer som har gått ut skolan.
Slutsatserna av undersökningen blev att upplevelserna av skolgången generellt har varit jobbiga och att det bidragit till bland annat ett förnekande av sig själv och ett dåligt självförtroende. Det har förekommit exkluderande undervisning där respondenterna har känt sig uteslutna och inte fått den kunskap de behöver. Atmosfären i skolan har varit homofobisk vilket bidragit till att man inte vågat vara öppen med sin sexualitet. Hur respondenterna har präglats av detta har både varit positivt och negativt.
Themes this study deals with are sexual education, treatment, homophobia, gender, sex and sexuality and in which way the respondents have been marked by these. The study was performed through qualitative interviews with five respondents. The respondents were homosexuals who have graduated from school.
The conclusions of this study are: the experiences from school were rough and contributed to denial of oneself and a low self-esteem among other things. There has been exclusionary education where the respondents have felt excluded and haven’t gotten the information that they need. The atmosphere has been very homophobic, which has contributed to a fear of being open about one’s sexuality. How the respondents had been shaped by the heteronormative school environment was both positive and negative.