Hotelliuudistuksen mielikuvatutkimus Original Sokos Hotel Presidentille
Keramat, Dona (2017)
Keramat, Dona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168438
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia hotelliuudistuksen markkinoinnin onnistuneisuutta. Työn tavoitteina oli selvittää, millaisia mielikuvia hotellin asiakkaat olivat saaneet uudistuksesta markkinoinnin kautta, oliko uudistus tavoittanut heidät ja täyttyivätkö asiakkaiden etukäteen muodostamat odotukset hotellivierailun aikana. Tavoitteena oli myös tutkia, miten mark- kinointia voitaisiin mahdollisesti parantaa, minkä vuoksi eri markkinointikanavien ja -tekojen tehokkuutta selvitettiin. Lisäksi tavoitteena oli saada selville asiakkaiden ajatuksia uudesta konseptista.
Hotellissa oli tutkimushetkellä käynnissä koko talon kattava uudistus, jonka aikana hotellin konsepti ja kaikki tilat päivitetään. Uuden konseptin suunnittelijana on toiminut Ivana Helsingin Paola Suhonen. Konseptiuudistuksen myötä hotellista on määrä tulla tarinallinen, suoma- laisuutta korostava hotelli.
Tutkimuksen perusjoukoksi rajattiin hotellin suomalaiset asiakkaat, jotka yöpyivät uudistetuissa huoneissa vuoden 2017 maaliskuussa ja huhtikuussa. Kohdejoukon rajaukseen vaikutti se, että suurin osa uudistuksen markkinoinnista oli tehty suomenkielellä. Hotellin pääasiakas- kohderyhmiä ovat kotimaiset työ- ja kokousmatkustajat, asiakasomistajat sekä ulkomaiset vapaa-ajan matkustajat. Näin ollen perusjoukon rajaus kattoi kaksi kolmesta tärkeimmästä asiakassegmentistä.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2017 keväällä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, eli kyseessä oli laadullinen tutkimus. Haastatteluja varten kehitettiin tietoperustaa tutkimalla kolme teemaa, joiden avulla selvitettiin vastauksia tutkimusongelmiin. Tutkimustulokset analysoitiin käyttäen sanapilviä, Grönroosin markkinointiviestinnän ja koetun palvelun laadun kuiluja sekä Poikolaisen yrityskuvan rakentumisen mallia.
Tutkimustulokset osoittivat, että konsepti ja uudistus ovat erittäin onnistuneita, mutta niiden markkinointi ei ole tavoittanut asiakkaita tehokkaasti. Lisäksi hotellin tavoittelemassa yrityskuvassa ja asiakkaiden mielikuvissa hotellista oli eroavaisuuksia. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että uudistuksen keskeneräisyys vaikutti niihin negatiivisesti. Näin ollen voidaan olettaa, että hotellin markkinoinnille asettamat tavoitteet voidaan saavuttaa tehokkaammin uudistuksen valmistuttua.
Hotellissa oli tutkimushetkellä käynnissä koko talon kattava uudistus, jonka aikana hotellin konsepti ja kaikki tilat päivitetään. Uuden konseptin suunnittelijana on toiminut Ivana Helsingin Paola Suhonen. Konseptiuudistuksen myötä hotellista on määrä tulla tarinallinen, suoma- laisuutta korostava hotelli.
Tutkimuksen perusjoukoksi rajattiin hotellin suomalaiset asiakkaat, jotka yöpyivät uudistetuissa huoneissa vuoden 2017 maaliskuussa ja huhtikuussa. Kohdejoukon rajaukseen vaikutti se, että suurin osa uudistuksen markkinoinnista oli tehty suomenkielellä. Hotellin pääasiakas- kohderyhmiä ovat kotimaiset työ- ja kokousmatkustajat, asiakasomistajat sekä ulkomaiset vapaa-ajan matkustajat. Näin ollen perusjoukon rajaus kattoi kaksi kolmesta tärkeimmästä asiakassegmentistä.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2017 keväällä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, eli kyseessä oli laadullinen tutkimus. Haastatteluja varten kehitettiin tietoperustaa tutkimalla kolme teemaa, joiden avulla selvitettiin vastauksia tutkimusongelmiin. Tutkimustulokset analysoitiin käyttäen sanapilviä, Grönroosin markkinointiviestinnän ja koetun palvelun laadun kuiluja sekä Poikolaisen yrityskuvan rakentumisen mallia.
Tutkimustulokset osoittivat, että konsepti ja uudistus ovat erittäin onnistuneita, mutta niiden markkinointi ei ole tavoittanut asiakkaita tehokkaasti. Lisäksi hotellin tavoittelemassa yrityskuvassa ja asiakkaiden mielikuvissa hotellista oli eroavaisuuksia. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että uudistuksen keskeneräisyys vaikutti niihin negatiivisesti. Näin ollen voidaan olettaa, että hotellin markkinoinnille asettamat tavoitteet voidaan saavuttaa tehokkaammin uudistuksen valmistuttua.