"Meillä oli aikaa keskittyä toisiimme" : Lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen vahvistaminen valokuvatyöskentelyn avulla
Latvala, Kati (2017)
Latvala, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voidaanko lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta vahvistaa valokuvatyöskentelyn avulla kerhotoiminnassa. Tutkimuksen toteutus tapahtui toiminnallisena valokuvakerhona yhteistyössä pirkanmaalaisen seurakunnan kanssa. Kohderyhmänä toiminnassa olivat jokaisella toimintakerralla viisi äitiä ja heidän 4–5-vuotiaat lapsensa. Kerho kokoontui neljä kertaa, ja toiminnassa sovellettiin Miina Savolaisen kehittämää voimauttavan valokuvan menetelmää. Tutkimusaineisto koostui valokuvakerhossa tehdyistä havainnoista, kerhossa käydyistä loppukeskusteluista, apuohjaajan haastatteluista, vanhemmilta saaduista lomakehaastatteluista sekä valokuvista. Luottamuksellinen aineisto eli valokuvat ja valokuvaajat on poistettu julkisesta raportista.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että voimauttavan valokuvan menetelmä sovellettuna mahdollisti monella tapaa lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen. Lapsi ja äiti saivat yhteistä aikaa keskittyä toisiinsa, ja heillä oli mahdollisuus olla kokonaisvaltaisesti toisen huomion kohteena. Voimauttavan valokuvan menetelmää käyttäen lapsella oli mahdollisuus olla oman äidin hyväksyvän katseen kohteena ja näin hän sai mahdollisuuden voimistaa omaa minäkuvaansa. Voimauttava valokuva loi mahdollisuuden lapselle ja vanhemmalle kiireettömyyteen ja keskittyneisyyteen, jotka ovat tärkeitä asioita toimivassa vuorovaikutuksessa. Menetelmän avulla he olivat vuorovaikutuksessa keskenään, ja vuorovaikutuksen perustana oli molempien aito vastavuoroinen läsnäolo ja mielenkiinto toista kohtaan. Äideillä oli näin aikaa kuunnella lastaan. Kaksi äitiä koki, ettei heidän ja heidän lastensa vuorovaikutus muuttunut lainkaan. He olivat kuitenkin samaa mieltä kaikkien osallistujien kanssa siitä, että kerhotoiminta mahdollisti mukavaa yhdessäoloa oman lapsensa kanssa.
Valokuvatyöskentelystä saatujen palautteiden ja kokemusten perusteella voidaan todeta, että se on tarkoituksenmukainen menetelmä lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Vuorovaikutusta vahvistavana menetelmänä sen etuja ovat menetelmän dialogisuus, näkemisen tapa, itsemäärisoikeus, tasavertaisuus, lapseen luottaminen ja positiivisen palautteen antaminen. Vastaavaa kerhotoimintaa voidaan soveltaa eriikäisille lapsille vanhempineen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että voimauttavan valokuvan menetelmä sovellettuna mahdollisti monella tapaa lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen. Lapsi ja äiti saivat yhteistä aikaa keskittyä toisiinsa, ja heillä oli mahdollisuus olla kokonaisvaltaisesti toisen huomion kohteena. Voimauttavan valokuvan menetelmää käyttäen lapsella oli mahdollisuus olla oman äidin hyväksyvän katseen kohteena ja näin hän sai mahdollisuuden voimistaa omaa minäkuvaansa. Voimauttava valokuva loi mahdollisuuden lapselle ja vanhemmalle kiireettömyyteen ja keskittyneisyyteen, jotka ovat tärkeitä asioita toimivassa vuorovaikutuksessa. Menetelmän avulla he olivat vuorovaikutuksessa keskenään, ja vuorovaikutuksen perustana oli molempien aito vastavuoroinen läsnäolo ja mielenkiinto toista kohtaan. Äideillä oli näin aikaa kuunnella lastaan. Kaksi äitiä koki, ettei heidän ja heidän lastensa vuorovaikutus muuttunut lainkaan. He olivat kuitenkin samaa mieltä kaikkien osallistujien kanssa siitä, että kerhotoiminta mahdollisti mukavaa yhdessäoloa oman lapsensa kanssa.
Valokuvatyöskentelystä saatujen palautteiden ja kokemusten perusteella voidaan todeta, että se on tarkoituksenmukainen menetelmä lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Vuorovaikutusta vahvistavana menetelmänä sen etuja ovat menetelmän dialogisuus, näkemisen tapa, itsemäärisoikeus, tasavertaisuus, lapseen luottaminen ja positiivisen palautteen antaminen. Vastaavaa kerhotoimintaa voidaan soveltaa eriikäisille lapsille vanhempineen.