Tv-ohjelmaoppaan mobiilikäyttöliittymän uudistaminen : Miten tunnistaa Telkku.comin käyttöliittymän kehityskohteet käyttäjäpalautetta hyödyntäen?
Savinen, Johanna (2017)
Savinen, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127999
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä paikannetaan Suomen suosituimman verkossa toimivan tv-ohjelmaoppaan Telkku.comin mobiilikäyttöliittymän kehityskohteet ja tuotetaan toimeksiantajalle kuvin esitettävä käyttöliittymäsuunnitelma verkkopalvelun päivittämistä varten. Tavoitteena on selvittää, voidaanko käyttöliittymän kehityskohteet tunnistaa käyttäjäpalautteen avulla. Työn toimeksiantajana toimii Alma News & Life.
Tutkimusaineistona käytetään vuoden 2016 elo-joulukuussa saapuneita Telkku.comin mobiilikäyttöliittymää koskevia käyttäjäpalautteita. Tutkimuksessa keskitytään käyttöliittymän yksittäisten kehityskohteiden paikantamiseen ja käyttäjien subjektiivisiin kokemuksiin palvelun käytöstä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osa-alueesta. Työn alussa käydään läpi palvelun tilannetta ja tarpeita, pohditaan käytettävyyden merkitystä ja tutustutaan tutkimuksessa käytettyyn aineistoon sekä käyttäjäpalautteen haasteisiin. Luvussa viisi analysoidaan palautteita teemoittelemalla, tarkastellaan niiden avulla esiin nousseita kehityskohteita ja näiden vakavuuksia sekä peilataan löydöksiä käytettävyyden teoriaan. Luvuissa kuusi ja seitsemän käydään kevyesti läpi käyttöliittymän suunnitteluprosessia ja tuotetaan korjausehdotukset löydöksiin.
Käyttäjäpalaute auttoi ohjaamaan huomion käytettävyyden kannalta suurimpiin ja tärkeimpiin kehityskohteisiin. Se kuitenkin tarvitsee tuekseen käyttäjätietoa, jotta palaute voidaan asettaa yhteyksiinsä ja havaita sen vääristymät. Tutkimuksessa esiin tulleet kehityskohteet ovat responsiivisen suunnittelun piirissä varsin yleisiä kompastuskiviä.
Osa opinnäytetyön sisällöstä on salassapitovelvollisuuden alaista, mikä on otettu huomioon tutkielmaa laadittaessa. Työn liitteenä olevat käyttäjäpalautteet, otteet käyttäjäkyselystä sekä yksityiskohtainen ohjeistus palvelun päivittämiseksi on poistettu julkisesta raportista.
Tutkimusaineistona käytetään vuoden 2016 elo-joulukuussa saapuneita Telkku.comin mobiilikäyttöliittymää koskevia käyttäjäpalautteita. Tutkimuksessa keskitytään käyttöliittymän yksittäisten kehityskohteiden paikantamiseen ja käyttäjien subjektiivisiin kokemuksiin palvelun käytöstä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osa-alueesta. Työn alussa käydään läpi palvelun tilannetta ja tarpeita, pohditaan käytettävyyden merkitystä ja tutustutaan tutkimuksessa käytettyyn aineistoon sekä käyttäjäpalautteen haasteisiin. Luvussa viisi analysoidaan palautteita teemoittelemalla, tarkastellaan niiden avulla esiin nousseita kehityskohteita ja näiden vakavuuksia sekä peilataan löydöksiä käytettävyyden teoriaan. Luvuissa kuusi ja seitsemän käydään kevyesti läpi käyttöliittymän suunnitteluprosessia ja tuotetaan korjausehdotukset löydöksiin.
Käyttäjäpalaute auttoi ohjaamaan huomion käytettävyyden kannalta suurimpiin ja tärkeimpiin kehityskohteisiin. Se kuitenkin tarvitsee tuekseen käyttäjätietoa, jotta palaute voidaan asettaa yhteyksiinsä ja havaita sen vääristymät. Tutkimuksessa esiin tulleet kehityskohteet ovat responsiivisen suunnittelun piirissä varsin yleisiä kompastuskiviä.
Osa opinnäytetyön sisällöstä on salassapitovelvollisuuden alaista, mikä on otettu huomioon tutkielmaa laadittaessa. Työn liitteenä olevat käyttäjäpalautteet, otteet käyttäjäkyselystä sekä yksityiskohtainen ohjeistus palvelun päivittämiseksi on poistettu julkisesta raportista.