Sosiaalisen median strategia – WiZense Oy
Markkanen, Nina (2017)
Markkanen, Nina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127880
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykypäivänä hyvin vahvasti osana ihmisten jokapäiväistä elämää. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritysten tulee lähes poikkeuksetta olla läsnä sosiaalisessa mediassa, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa.
Toteuttaakseen suunnitelmallista markkinointia sosiaalisessa mediassa, on yritykselle ensiarvoisen tärkeää luoda sosiaalisen median strategia. Strategian avulla yrityksen on hallitumpaa johtaa yhtenäistä sosiaalisen median kokonaisuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2017 aikana toimeksiantona teollisten Internet- tuotteiden ja palveluiden kehittämisen sekä konsultoinnin alalla vaikuttavalle WiZense Oy:lle. Yritys on perustettu helmikuussa 2016.
Työn tavoitteena on luoda yksilöity sosiaalisen median strategia, joka sisältää asiakasyrityksen kannalta kaikki tämän hetken keskeisimmät sosiaalisen median kanavat. Työssä annetaan vinkkejä ja ohjeita esimerkiksi siihen, kuinka usein ja millaista sisältöä kanaviin tulisi luoda ja missä kanavissa on hyvä olla esillä.
Teoriaosuus jaetaan opinnäytetyössä useampaan osaan. Aluksi tutustutaan toimeksiantajayritykseen ja verkkoläsnäolon merkityksellisyyteen yleisellä tasolla. Seuraavaksi käsitellään markkinointiviestinnän kokonaisuutta ja tarkastellaan sosiaalisen median osuutta toimikentässä. Seuraavassa osuudessa käydään läpi sosiaalisen median strategiaa kokonaisuutena ja esitellään keskeisimmät sosiaalisen median kanavat. Tämän jälkeen luodaan katsaus sosiaalisen median strategian perusteisiin ja viimeisessä osuudessa perehdytään siihen, mitä vaiheita WiZense Oy:n sosiaalisen median strategian luominen pitää sisällään. Raportista on lopuksi tehty yhteenveto ja johtopäätökset.
Opinnäytetyö on toteutettu produktityyppisenä eli toiminnallisena työnä, johon sisältyy liitteeksi luotu niin kutsuttu ohjelehtiö. Työssä on hyödynnetty tekijän omaa osaamista sosiaalisen median parissa saadun ammatillisen kokemuksen ja opiskelun myötä. Työssä käytettiin lisäksi monipuolista aineistoa ja toimeksiantajayrityksen kanssa käydyn haastattelun tietoja. Produktista ilmenee, että jo olemassa olevien Facebookin, Instagramin ja Twitterin lisäksi kanaviksi valitaan LinkedIn, blogi, uutiskirje ja Youtube. Teoriaosuudessa on käytetty monipuolisia sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.
Toteuttaakseen suunnitelmallista markkinointia sosiaalisessa mediassa, on yritykselle ensiarvoisen tärkeää luoda sosiaalisen median strategia. Strategian avulla yrityksen on hallitumpaa johtaa yhtenäistä sosiaalisen median kokonaisuutta.
Opinnäytetyö on toteutettu kevään 2017 aikana toimeksiantona teollisten Internet- tuotteiden ja palveluiden kehittämisen sekä konsultoinnin alalla vaikuttavalle WiZense Oy:lle. Yritys on perustettu helmikuussa 2016.
Työn tavoitteena on luoda yksilöity sosiaalisen median strategia, joka sisältää asiakasyrityksen kannalta kaikki tämän hetken keskeisimmät sosiaalisen median kanavat. Työssä annetaan vinkkejä ja ohjeita esimerkiksi siihen, kuinka usein ja millaista sisältöä kanaviin tulisi luoda ja missä kanavissa on hyvä olla esillä.
Teoriaosuus jaetaan opinnäytetyössä useampaan osaan. Aluksi tutustutaan toimeksiantajayritykseen ja verkkoläsnäolon merkityksellisyyteen yleisellä tasolla. Seuraavaksi käsitellään markkinointiviestinnän kokonaisuutta ja tarkastellaan sosiaalisen median osuutta toimikentässä. Seuraavassa osuudessa käydään läpi sosiaalisen median strategiaa kokonaisuutena ja esitellään keskeisimmät sosiaalisen median kanavat. Tämän jälkeen luodaan katsaus sosiaalisen median strategian perusteisiin ja viimeisessä osuudessa perehdytään siihen, mitä vaiheita WiZense Oy:n sosiaalisen median strategian luominen pitää sisällään. Raportista on lopuksi tehty yhteenveto ja johtopäätökset.
Opinnäytetyö on toteutettu produktityyppisenä eli toiminnallisena työnä, johon sisältyy liitteeksi luotu niin kutsuttu ohjelehtiö. Työssä on hyödynnetty tekijän omaa osaamista sosiaalisen median parissa saadun ammatillisen kokemuksen ja opiskelun myötä. Työssä käytettiin lisäksi monipuolista aineistoa ja toimeksiantajayrityksen kanssa käydyn haastattelun tietoja. Produktista ilmenee, että jo olemassa olevien Facebookin, Instagramin ja Twitterin lisäksi kanaviksi valitaan LinkedIn, blogi, uutiskirje ja Youtube. Teoriaosuudessa on käytetty monipuolisia sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.