Oma keittiö kaupallistaminen
Vesanen, Anu (2017)
Vesanen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107466
Tiivistelmä
Oma keittiöiden kaupallistaminen on laaja käsite. Työn tarkoitus oli viedä käytäntöön Pirkanmaan Osuuskaupan kaupallistaminen. Opinnäytetyöstä tuli kehittämistyö, koska kaupallistaminen oli vasta alussa ja kehitettävää oli paljon.
Pirkanmaan Osuuskauppa kaupallistamisen alkoi kesäkuussa 2016. Kaupallistamisen tarkoitus oli, että kaikki työntekijät Oma keittiöissä ovat sisäistäneet Oma keittiöiden liikeidean ja toimivat samalla tavalla, kuitenkin ymmärtäen erilaistumisen tärkeyden asiakaskunnan mukaan. Puitteet, vaatetus, astiat ja koulutus ovat samaa kaikille Oma keittiöissä työskenteleville. Vain valikoimien laajuus ja itsetehdyn ruuan määrä vaihtelevat asiakaskunnan ja kaupan koosta riippuen. Emmehän voi olettaa, että S-marketeissa on sama valikoima kuin Prismoissa.
Opinnäytetyön edetessä työhön on tullut myös omia pohdintoja ja näkökantoja, mitä kaikkea kaupallistaminen pitää sisällään. Aihe kiinnosti, joten työhön valikoitui paljon megatrendejä, joita ei varmasti ole vielä edes mietitty kaupallistumisessa. Nämä ovat kuitenkin tulevaisuutta ja kilpailussa mukana oleminen edellyttää, että myös tulevaisuutta on mietitty ja tutkittu. Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä ja sen ansiosta olemme saaneet paljon uutta tuotekehitystä Prisma Kalevan Oma keittiöön.
Pirkanmaan Osuuskauppa kaupallistamisen alkoi kesäkuussa 2016. Kaupallistamisen tarkoitus oli, että kaikki työntekijät Oma keittiöissä ovat sisäistäneet Oma keittiöiden liikeidean ja toimivat samalla tavalla, kuitenkin ymmärtäen erilaistumisen tärkeyden asiakaskunnan mukaan. Puitteet, vaatetus, astiat ja koulutus ovat samaa kaikille Oma keittiöissä työskenteleville. Vain valikoimien laajuus ja itsetehdyn ruuan määrä vaihtelevat asiakaskunnan ja kaupan koosta riippuen. Emmehän voi olettaa, että S-marketeissa on sama valikoima kuin Prismoissa.
Opinnäytetyön edetessä työhön on tullut myös omia pohdintoja ja näkökantoja, mitä kaikkea kaupallistaminen pitää sisällään. Aihe kiinnosti, joten työhön valikoitui paljon megatrendejä, joita ei varmasti ole vielä edes mietitty kaupallistumisessa. Nämä ovat kuitenkin tulevaisuutta ja kilpailussa mukana oleminen edellyttää, että myös tulevaisuutta on mietitty ja tutkittu. Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä ja sen ansiosta olemme saaneet paljon uutta tuotekehitystä Prisma Kalevan Oma keittiöön.