Katuruokamyyntipaikkojen kehittäminen kaupungeissa
Siltala, Semmi-Heikki (2017)
Siltala, Semmi-Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107322
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää kokemuksia liikkuvien elintarvikehuoneistojen käyttöön
suunnitelluista myyntipaikoista. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän kaupunki, ja työ
rajattiin koskemaan kaupunkien vuokraamia myyntipaikkoja. Myyntipaikkojen kysyntä on
lisääntynyt viime vuosien aikana katuruokailmiön kasvaessa Suomessa. Tutkimuksesta saatuja
tuloksia voidaan hyödyntää myyntipaikkojen suunnittelemisessa ja kehittämisessä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli laadullinen, ja aineistoa kerättiin katuruokayrittä-
jiltä sekä palveluntarjoajilta talven 2016 - 2017 aikana. Aineisto hankittiin teemahaastattelemalla
kuutta Suomessa toimivaa katuruokayrittäjää eri kaupungeista sekä haastattelemalla
kahta myyntipaikkojen palveluntarjoajaa. Haastatteluiden nauhoitteet litteroitiin ja
aineisto tyypiteltiin esiin nousseiden kategorioiden mukaisesti. Aineistoa analysoitiin hyö-
dyntämällä ajankohtaisia aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä artikkeleita.
Tutkimus osoitti myyntipaikoissa olevan paljon kaupunkikohtaisia eroavaisuuksia. Kaikista
yrittäjien haastatteluista ilmeni halukkuus hyödyntää liikkuvuutta ja yhdistää useampi toimija
samalle alueelle. Myyntipaikkojen vuokraukseen vaikutti eniten toimikauden lyhyys
sijoittuen muutamalle kesäkuukaudelle. Katuruokayrittäjyys oli siksi monelle yrittäjälle sivutoiminen
työ. Tutkimuksen mukaan paikkojen suunnitteluun vaikuttavat merkittävästi
liikkuvat elintarvikehuoneistot, joiden fyysinen koko ja myyntipaikoille asetetut vaatimukset
vaihtelevat. Trenditutkimuksia tulkitsemalla voidaan päätellä katuruokailmiön voimistuvan
vielä tulevaisuudessa, mikä lisää entisestään myyntipaikkojen kysyntää.
Myöhemmin voisi tutkia tapahtumissa käytettäviä tilapäisiä myyntipaikkoja ja miten niitä
pystyttäisiin kehittämään. Lisäksi voitaisiin tutkia, miten katuruokailmiö muuttuu myyntipaikkojen
siirtyessä sisätiloihin, esimerkiksi kauppakeskuksien yhteyteen.
suunnitelluista myyntipaikoista. Työn toimeksiantajana toimi Jyväskylän kaupunki, ja työ
rajattiin koskemaan kaupunkien vuokraamia myyntipaikkoja. Myyntipaikkojen kysyntä on
lisääntynyt viime vuosien aikana katuruokailmiön kasvaessa Suomessa. Tutkimuksesta saatuja
tuloksia voidaan hyödyntää myyntipaikkojen suunnittelemisessa ja kehittämisessä.
Tutkimuksessa käytetty tutkimusote oli laadullinen, ja aineistoa kerättiin katuruokayrittä-
jiltä sekä palveluntarjoajilta talven 2016 - 2017 aikana. Aineisto hankittiin teemahaastattelemalla
kuutta Suomessa toimivaa katuruokayrittäjää eri kaupungeista sekä haastattelemalla
kahta myyntipaikkojen palveluntarjoajaa. Haastatteluiden nauhoitteet litteroitiin ja
aineisto tyypiteltiin esiin nousseiden kategorioiden mukaisesti. Aineistoa analysoitiin hyö-
dyntämällä ajankohtaisia aiheeseen liittyviä tutkimuksia sekä artikkeleita.
Tutkimus osoitti myyntipaikoissa olevan paljon kaupunkikohtaisia eroavaisuuksia. Kaikista
yrittäjien haastatteluista ilmeni halukkuus hyödyntää liikkuvuutta ja yhdistää useampi toimija
samalle alueelle. Myyntipaikkojen vuokraukseen vaikutti eniten toimikauden lyhyys
sijoittuen muutamalle kesäkuukaudelle. Katuruokayrittäjyys oli siksi monelle yrittäjälle sivutoiminen
työ. Tutkimuksen mukaan paikkojen suunnitteluun vaikuttavat merkittävästi
liikkuvat elintarvikehuoneistot, joiden fyysinen koko ja myyntipaikoille asetetut vaatimukset
vaihtelevat. Trenditutkimuksia tulkitsemalla voidaan päätellä katuruokailmiön voimistuvan
vielä tulevaisuudessa, mikä lisää entisestään myyntipaikkojen kysyntää.
Myöhemmin voisi tutkia tapahtumissa käytettäviä tilapäisiä myyntipaikkoja ja miten niitä
pystyttäisiin kehittämään. Lisäksi voitaisiin tutkia, miten katuruokailmiö muuttuu myyntipaikkojen
siirtyessä sisätiloihin, esimerkiksi kauppakeskuksien yhteyteen.