Lasten takia ja iloksi : Toiminnalliset tuokiot avopalveluyksikkö Pesän lapsille osaksi yhteisöpäivää
Hellemaa, Päivi; Hyvönen, Kirsi-Marja (2017)
Hellemaa, Päivi
Hyvönen, Kirsi-Marja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275526
Tiivistelmä
Hellemaa, Päivi & Hyvönen, Kirsi. Lasten takia ja iloksi – Toiminnalliset tuokiot avopalveluyksikkö Pesän lapsille osaksi yhteisöpäivää -kehittämisprojekti ensikodin avopalveluyksikkö pesään. Helsinki, kevät 2017, 84 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) –diakoni. Diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Helsingin Ensikoti ry:n avopalveluyksikkö Pesän yhteisöpäivään lapsille toiminnallisia tuokioita. Tarkoituksena oli tuottaa lapsille omaa, mielekästä tekemistä yhteisöpäivän aikuisten kokouksen ajaksi tukemaan samalla lasten osallisuutta kuntoutusyhteisössä. Toinen tavoite oli mallintaa toimintatuokiot Pesän vapaaehtoisten käyttöön.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja palautetta saatiin Pesän työntekijöiltä sähköpostikyselyllä. Toiminnallisista tuokioista rakennettiin myös ohjekansio Pesän vapaaehtoisten ja työntekijöiden käyttöön. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja palautteella. Pesän työntekijät vastasivat sähköpostikyselyyn. Aineiston pohjalta koettiin lasten viihtyvän ja aikuisten luottavan toimintaan. Pesän työntekijöiltä saatu palaute oli hyvää ja lapsilähtöinen näkemys herätti ajatuksia.
Mallintaminen vapaaehtoisten avulla ei onnistunut vapaaehtoisten puuttuessa. Tuokiolle luotiin kuitenkin Pesän käyttöön toimintamallikansio, jossa on selkeät ohjeet toimintatuokioiden järjestämiseen. Tämä mahdollistaa tuokioiden käytön sovellettuna jatkossa. Mietittäessä lapsilähtöisyyttä seurakunnan ja diakoniatyön kannalta on huomattavaa, että lapsilähtöisyys on ajatuksena hyvin ajankohtainen ja vaatii toteutuakseen työtä ja asenteiden muutoksia seurakunnissa.
Pesässä tuokioiden toimitus koettiin tulleen tarpeeseen. Kansio jää konkreettisena hyötynä malliksi tuleville tuokioille.
Avainsanat: yhteisöllisyys, lapsilähtöisyys, osallisuus, toiminnallinen opinnäytetyö
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) –diakoni. Diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Helsingin Ensikoti ry:n avopalveluyksikkö Pesän yhteisöpäivään lapsille toiminnallisia tuokioita. Tarkoituksena oli tuottaa lapsille omaa, mielekästä tekemistä yhteisöpäivän aikuisten kokouksen ajaksi tukemaan samalla lasten osallisuutta kuntoutusyhteisössä. Toinen tavoite oli mallintaa toimintatuokiot Pesän vapaaehtoisten käyttöön.
Opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja palautetta saatiin Pesän työntekijöiltä sähköpostikyselyllä. Toiminnallisista tuokioista rakennettiin myös ohjekansio Pesän vapaaehtoisten ja työntekijöiden käyttöön. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja palautteella. Pesän työntekijät vastasivat sähköpostikyselyyn. Aineiston pohjalta koettiin lasten viihtyvän ja aikuisten luottavan toimintaan. Pesän työntekijöiltä saatu palaute oli hyvää ja lapsilähtöinen näkemys herätti ajatuksia.
Mallintaminen vapaaehtoisten avulla ei onnistunut vapaaehtoisten puuttuessa. Tuokiolle luotiin kuitenkin Pesän käyttöön toimintamallikansio, jossa on selkeät ohjeet toimintatuokioiden järjestämiseen. Tämä mahdollistaa tuokioiden käytön sovellettuna jatkossa. Mietittäessä lapsilähtöisyyttä seurakunnan ja diakoniatyön kannalta on huomattavaa, että lapsilähtöisyys on ajatuksena hyvin ajankohtainen ja vaatii toteutuakseen työtä ja asenteiden muutoksia seurakunnissa.
Pesässä tuokioiden toimitus koettiin tulleen tarpeeseen. Kansio jää konkreettisena hyötynä malliksi tuleville tuokioille.
Avainsanat: yhteisöllisyys, lapsilähtöisyys, osallisuus, toiminnallinen opinnäytetyö