Vieraskulttuurisen potilaan kohtaaminen päivystyshoitotyössä
Tynkkynen, Ksenia; Tuukkanen, Pinja (2017)
Tynkkynen, Ksenia
Tuukkanen, Pinja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265399
Tiivistelmä
Vieraskulttuuristen terveydenhuollon asiakkaiden määrä on viime vuosina lisääntynyt. Potilasturvallisuuden ja hoidon laadun varmistamiseksi tulee hoitajilla olla riittävästi tietotaitoa ja rohkeutta kohdata vieraskulttuurinen potilas.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata päivystyksen hoitajien näkemyksiä vieraskulttuurisen potilaan hoitamisesta. Tarkoituksena oli myös selvittää hoitajien arvioita heidän omista valmiuksistaan kohdata vieraskulttuurinen potilas. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa terveydenhuollon esimiehille ja opettajille sekä hoitotyön ammattilaisille vieraskulttuurisen potilaan hoitamisesta, mahdollisista haasteista ja niihin vastaamisesta.
Tässä kvantitatiivisessa opinnäytetyössä aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka suunniteltiin tätä tarkoitusta varten. Vastaajat olivat päivystyksen hoitajia ja kyselyyn vastasi kolmannes työntekijöistä (N=20). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja aineistolähtöistä analyysia hyödyntämällä.
Hoitajat kaipaavat vieraskulttuurisen potilaan kohtaamiseen lisäkoulutusta. 15 % vastanneista hoitajista oli täysin samaa mieltä siitä, että lisäkoulutusta tarvitaan ja puolestaan 30 % vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä lisäkoulutuksen tarpeesta. Erityisesti hoitajat kokivat tarvetta oman kielitaitonsa parantamiseen, jonka lisäksi he kaipasivat lisätietoa eri kulttuureista. Vieraskulttuuristen potilaiden hoitaminen koettiin haastavana, johon varmasti voitaisiin vaikuttaa oikeanlaisella lisäkoulutuksella.
Tämän tutkimuksen mukaan vieraskulttuurisen potilaan hoidosta teki haastavaa yhteisen kielen puute ja kulttuurierot hoitajan ja potilaan välillä. Hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita olisi esimerkiksi hoitajien kielitaidon ja kulttuurituntemuksen kartoittaminen sekä erilaisten työkalujen kehittäminen helpottamaan vieraskulttuurisen potilaan kohtaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata päivystyksen hoitajien näkemyksiä vieraskulttuurisen potilaan hoitamisesta. Tarkoituksena oli myös selvittää hoitajien arvioita heidän omista valmiuksistaan kohdata vieraskulttuurinen potilas. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa terveydenhuollon esimiehille ja opettajille sekä hoitotyön ammattilaisille vieraskulttuurisen potilaan hoitamisesta, mahdollisista haasteista ja niihin vastaamisesta.
Tässä kvantitatiivisessa opinnäytetyössä aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka suunniteltiin tätä tarkoitusta varten. Vastaajat olivat päivystyksen hoitajia ja kyselyyn vastasi kolmannes työntekijöistä (N=20). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja aineistolähtöistä analyysia hyödyntämällä.
Hoitajat kaipaavat vieraskulttuurisen potilaan kohtaamiseen lisäkoulutusta. 15 % vastanneista hoitajista oli täysin samaa mieltä siitä, että lisäkoulutusta tarvitaan ja puolestaan 30 % vastaajista oli jokseenkin samaa mieltä lisäkoulutuksen tarpeesta. Erityisesti hoitajat kokivat tarvetta oman kielitaitonsa parantamiseen, jonka lisäksi he kaipasivat lisätietoa eri kulttuureista. Vieraskulttuuristen potilaiden hoitaminen koettiin haastavana, johon varmasti voitaisiin vaikuttaa oikeanlaisella lisäkoulutuksella.
Tämän tutkimuksen mukaan vieraskulttuurisen potilaan hoidosta teki haastavaa yhteisen kielen puute ja kulttuurierot hoitajan ja potilaan välillä. Hyödyllisiä jatkotutkimusaiheita olisi esimerkiksi hoitajien kielitaidon ja kulttuurituntemuksen kartoittaminen sekä erilaisten työkalujen kehittäminen helpottamaan vieraskulttuurisen potilaan kohtaamista.