Elämänhallinta : Toiminnalliset oppitunnit Pyhäselän lukiossa
Huovinen, Mikko; Kolehmainen, Olli (2017)
Huovinen, Mikko
Kolehmainen, Olli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265370
Tiivistelmä
Elämänhallinnalla tarkoitetaan yksilön uskoa kyvykkyyteensä muuttaa voimavaroja kuluttavia olosuhteita edullisemmiksi sekä siihen, että oma elämä on vaikuttavaa ja merkityksellistä. Ihminen voi itse vaikuttaa omalla toiminnallaan elämäänsä. Yksilön elämänhallintaan kuuluu myös elämänhallinnan tunne, joka on terveyttä ja hyvinvointia tukeva tekijä elämän kuormittavissa tilanteissa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Joensuun kaupungin Pyhäselän lukiolle. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden kohderyhmänä olivat Joensuun Pyhäselän lukion ensimmäisen luokan opiskelijat. Tarkoitus oli lisätä kohderyhmän tietoisuutta elämänhallinnasta. Opinnäytetyömme tehtävä oli järjestää oppitunnit elämänhallinnasta sekä sen kontekstissa nuorten valitsemista aiheista ajanhallinnasta, liikun-nasta sekä riippuvuuksien vaikutuksesta elämään.
Oppitunnit oli jaettu lyhyeen luentomaiseen dia-esitykseen, dialogiseen, pienryhmissä toteutettuun rastityöskentelyyn, rastitehtävien purkuun sekä elämänhallinta-aiheiseen tietovisaan. Oppituntien avulla pyrittiin aktivoimaan nuoret pohtimaan elämänhallintaa oman elämänsä kannalta ja keskustelemaan aiheista yhdessä. Palautteen perusteella oppitunnit koettiin hyödyllisiksi varsinkin ajanhallinnan asioiden oppimisen ansiosta. Elämänhallinta on aiheena hyvin tärkeä nuorille, joten jatkokehitysideana sen opetusta olisi hyvä lisätä kouluissa, ja nuorten elämänhallintaa tulisi tutkia Suomessa enemmän.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Joensuun kaupungin Pyhäselän lukiolle. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden kohderyhmänä olivat Joensuun Pyhäselän lukion ensimmäisen luokan opiskelijat. Tarkoitus oli lisätä kohderyhmän tietoisuutta elämänhallinnasta. Opinnäytetyömme tehtävä oli järjestää oppitunnit elämänhallinnasta sekä sen kontekstissa nuorten valitsemista aiheista ajanhallinnasta, liikun-nasta sekä riippuvuuksien vaikutuksesta elämään.
Oppitunnit oli jaettu lyhyeen luentomaiseen dia-esitykseen, dialogiseen, pienryhmissä toteutettuun rastityöskentelyyn, rastitehtävien purkuun sekä elämänhallinta-aiheiseen tietovisaan. Oppituntien avulla pyrittiin aktivoimaan nuoret pohtimaan elämänhallintaa oman elämänsä kannalta ja keskustelemaan aiheista yhdessä. Palautteen perusteella oppitunnit koettiin hyödyllisiksi varsinkin ajanhallinnan asioiden oppimisen ansiosta. Elämänhallinta on aiheena hyvin tärkeä nuorille, joten jatkokehitysideana sen opetusta olisi hyvä lisätä kouluissa, ja nuorten elämänhallintaa tulisi tutkia Suomessa enemmän.