Kivunhoito asiakkaan kokemana kotihoidossa
Kähkönen, Toni; Lilja, Aleksi (2017)
Kähkönen, Toni
Lilja, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255290
Tiivistelmä
Laitoshoitopaikkoja on viime vuosina Suomessa vähennetty runsaasti ja hoitotyötä on siirretty ihmisten koteihin tuotettaviksi palveluiksi. Näin ollen kotihoidon palvelun piiriin on tullut paljon lisää asiakkaita ja kotiin tuotettavien palvelujen laajuus on kasvanut huomattavasti. Myös suurten ikäluokkien vaikutus on nähtävissä kotihoidon asiakasrakenteessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia kivunhoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ja kehittää tietoa kivunhoidosta kotihoidon asiakkaille ja työntekijöille sekä terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kahdeksan kotihoidon asiakasta, joilla oli hoidettu kipua viimeisen vuoden aikana kotihoidon toimesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden kokemukset kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta olivat vaihtelevia. Kivunhoidon koettiin olevan riittävää ja laadukasta, toisaalta taas kivunhoidon koettiin olevan puutteellista. Kipua oli hoidettu erilaisilla menetelmillä ja kokemukset eri menetelmistä olivat vaihtelevia. Kotihoidon henkilökuntaa pidettiin ammattitaitoisena, mutta henkilökunnan suuri vaihtuvuus asetti haasteita kivunhoidon jatkuvuudelle ja tasalaatuisuudelle.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että haastatteluihin osallistuneiden asiakkaiden kokemukset kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta olivat vaihtelevia. Osittain kivunhoito koettiin laadukkaaksi ja riittäväksi, toisaalta riittämättömäksi tai puutteelliseksi. Opinnäytetyössä kerättiin asiakkaiden kokemuksia kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta, joten ehdotamme jatkotutkimuksia silmällä pitäen, että tutkimuksen voisi toteuttaa keräämällä kotihoidon henkilökunnan kokemuksia kivunhoidosta. Tutkimustulosten vertailulla voitaisiin saada hyötyä kipukokemuksen subjektiivisuuden ymmärtämiseen ja näin ollen kivunhoidon yksilöllisyyttä ja laatua pystyttäisiin lisäämään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia kivunhoidosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ja kehittää tietoa kivunhoidosta kotihoidon asiakkaille ja työntekijöille sekä terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kahdeksan kotihoidon asiakasta, joilla oli hoidettu kipua viimeisen vuoden aikana kotihoidon toimesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaiden kokemukset kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta olivat vaihtelevia. Kivunhoidon koettiin olevan riittävää ja laadukasta, toisaalta taas kivunhoidon koettiin olevan puutteellista. Kipua oli hoidettu erilaisilla menetelmillä ja kokemukset eri menetelmistä olivat vaihtelevia. Kotihoidon henkilökuntaa pidettiin ammattitaitoisena, mutta henkilökunnan suuri vaihtuvuus asetti haasteita kivunhoidon jatkuvuudelle ja tasalaatuisuudelle.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että haastatteluihin osallistuneiden asiakkaiden kokemukset kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta olivat vaihtelevia. Osittain kivunhoito koettiin laadukkaaksi ja riittäväksi, toisaalta riittämättömäksi tai puutteelliseksi. Opinnäytetyössä kerättiin asiakkaiden kokemuksia kotihoidon toteuttamasta kivunhoidosta, joten ehdotamme jatkotutkimuksia silmällä pitäen, että tutkimuksen voisi toteuttaa keräämällä kotihoidon henkilökunnan kokemuksia kivunhoidosta. Tutkimustulosten vertailulla voitaisiin saada hyötyä kipukokemuksen subjektiivisuuden ymmärtämiseen ja näin ollen kivunhoidon yksilöllisyyttä ja laatua pystyttäisiin lisäämään.