Pelien tekoälyn toteutus Unity-pelimoottorilla
Petramaa, Jimi (2017)
Petramaa, Jimi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, kuinka tekoälyä voidaan toteuttaa Unity-pelimoottorilla tehtyihin peleihin. Työn tavoitteena on demonstroida yksinkertaisilla esimerkeillä pelien tekoälyä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tekoälyn suurimpia virstanpylväitä. Työssä käydään läpi myös tekoälyn tyyleistä peliohjelmoinnissa, Unity-pelimoottorista ja reitinetsintäalgoritmeista.
Ensiksi käytännönosuudessa käydään läpi kaksi erilaista reitinetsintää demonstroivaa esimerkkiä. Toiseksi käsitellään tasohyppelypeliin soveltuvan tekoälyn vihollishahmolle. Viimeiseksi käydään vielä ylhäältäpäin kuvatun 2D-pelin hahmon tekoäly. Tavoitteisiin päästiin hyvin ja työn tuloksia voitaisiin jatko kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan tekoälyn suurimpia virstanpylväitä. Työssä käydään läpi myös tekoälyn tyyleistä peliohjelmoinnissa, Unity-pelimoottorista ja reitinetsintäalgoritmeista.
Ensiksi käytännönosuudessa käydään läpi kaksi erilaista reitinetsintää demonstroivaa esimerkkiä. Toiseksi käsitellään tasohyppelypeliin soveltuvan tekoälyn vihollishahmolle. Viimeiseksi käydään vielä ylhäältäpäin kuvatun 2D-pelin hahmon tekoäly. Tavoitteisiin päästiin hyvin ja työn tuloksia voitaisiin jatko kehittää.