Kulttuurikahvilan konsepti
Latomäki, Susanna; Kantonen, Asta (2017)
Latomäki, Susanna
Kantonen, Asta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194971
Tiivistelmä
Työ oli kahden eri oppilaitoksen opiskelijan yhteistutkimus heidän tulevaa yritystään varten. JAMKin palveluiden tuottamisen ja johtamisen- ja HUMAKin kulttuurituottaja -tutkinto-ohjelman opiskelijan tavoitteena oli tutustua kulttuurikahviloiden ilmiöön ja tutkia niiden erilaisia palvelukonsepteja. Tutkimus kohdistui sellaisiin suomalaisiin kulttuurikahviloihin, jotka muistuttivat opinnäytetyön tekijöiden tulevaa kahvilakonseptia. Tutkimuksen pohjalta laadittiin konsepti menestyvälle, eettiselle, kannattavalle ja opiskelijoiden arvoja tukevalle kulttuurikahvilalle. Perustettava yritys toimi opinnäytetyön tilaajana.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2016 aikana havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Tutkimuksen tueksi yhdistettiin konseptisuunnitteluun ja palvelumuotoiluun liittyvää teoriaa, joita mukaillen tutkijat muodostivat tapaukseen sopivan konseptirungon. Tutkimus kohdistettiin konseptirunkoon liittyviin osa-alueisiin. Laadullinen tutkimus suoritettiin valituissa viidessä kulttuurikahvilassa havainnoimalla palvelupolkua. Havainnot kirjattiin älypuhelimia apuna käyttäen. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tuloksien analysointia varten.
Tutkimuksessa tuli esiin konseptin rakentamiseen liittyviä aihepiirejä, jotka toistuivat samanlaisina useassa eri tutkimuskohteessa. Esimerkiksi juhlien ja yksityistilaisuuksien järjestäminen ja kahvilan tilojen vuokraamisen palvelu nousivat tutkimuksessa esiin hyvänä kulttuurikahvilakonseptin osana. Tutkimuksessa ilmeni myös sellaisia useassa tutkimuskohteessa toistuvia aihepiirejä, joiden toteutukseen kahvilat käyttivät toisistaan poikkeavia keinoja. Tästä esimerkkinä taidenäyttelyt, joita järjestettiin suurimmassa osassa tutkimuskohteissa, mutta toisissa niillä kerättiin myös tuottoa kahvilalle. Yrityksillä oli myös täysin yllättäviä ja toisistaan poikkeavia ideoita kahvilakonsepteissaan, esimerkiksi vaate- ja asustekaupan yhdistäminen kahvilaympäristöön ja vapaaehtoistyöhön perustuva kahvilatoiminta. Tulosten pohjalta suunniteltiin tutkijoiden kriteerejä vastaava oman kahvilan konseptisuunnitelma.
Kulttuurikahviloiden ilmiö todistaa elämyskulttuurin kasvua. Kulttuurikahvilat ovat myös esimerkki luovasta taloudesta ja nykyaikaisesta tavasta yhdistää rohkeasti eri ammattialoja yritystoiminnassa. Tutkimus oli avaus kulttuurituottajan ja restonomin yhteistyölle sekä kulttuurikahvilakentän laajemmalle tutkimiselle.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2016 aikana havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Tutkimuksen tueksi yhdistettiin konseptisuunnitteluun ja palvelumuotoiluun liittyvää teoriaa, joita mukaillen tutkijat muodostivat tapaukseen sopivan konseptirungon. Tutkimus kohdistettiin konseptirunkoon liittyviin osa-alueisiin. Laadullinen tutkimus suoritettiin valituissa viidessä kulttuurikahvilassa havainnoimalla palvelupolkua. Havainnot kirjattiin älypuhelimia apuna käyttäen. Tutkimuksen toinen osa toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tuloksien analysointia varten.
Tutkimuksessa tuli esiin konseptin rakentamiseen liittyviä aihepiirejä, jotka toistuivat samanlaisina useassa eri tutkimuskohteessa. Esimerkiksi juhlien ja yksityistilaisuuksien järjestäminen ja kahvilan tilojen vuokraamisen palvelu nousivat tutkimuksessa esiin hyvänä kulttuurikahvilakonseptin osana. Tutkimuksessa ilmeni myös sellaisia useassa tutkimuskohteessa toistuvia aihepiirejä, joiden toteutukseen kahvilat käyttivät toisistaan poikkeavia keinoja. Tästä esimerkkinä taidenäyttelyt, joita järjestettiin suurimmassa osassa tutkimuskohteissa, mutta toisissa niillä kerättiin myös tuottoa kahvilalle. Yrityksillä oli myös täysin yllättäviä ja toisistaan poikkeavia ideoita kahvilakonsepteissaan, esimerkiksi vaate- ja asustekaupan yhdistäminen kahvilaympäristöön ja vapaaehtoistyöhön perustuva kahvilatoiminta. Tulosten pohjalta suunniteltiin tutkijoiden kriteerejä vastaava oman kahvilan konseptisuunnitelma.
Kulttuurikahviloiden ilmiö todistaa elämyskulttuurin kasvua. Kulttuurikahvilat ovat myös esimerkki luovasta taloudesta ja nykyaikaisesta tavasta yhdistää rohkeasti eri ammattialoja yritystoiminnassa. Tutkimus oli avaus kulttuurituottajan ja restonomin yhteistyölle sekä kulttuurikahvilakentän laajemmalle tutkimiselle.