Sosiaalisen median käyttö Case: Seppälä Jumbo
Jääskeläinen, Jenna-Lotta (2017)
Jääskeläinen, Jenna-Lotta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114585
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Seppälä Jumbon myymälään. Seppälä on suomalainen vaateketju, joka keskittyy asiakaslähtöiseen toimintaan Suomessa ja Virossa. Työn tavoitteena on saada arvokasta tietoa Jumbon myymälän asiakaskunnan sosiaalisen median käytöstä, jotta myymälä voi kehittää omaa läsnäoloaan sosiaalisen median kanavissa vastaamaan paremmin asiakaskysyntää.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee muuttunutta markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa osana markkinointia sekä miten sosiaalisen median käyttöönotto tapahtuu mahdollisimman tehokkaalla ja järkevällä tavalla. Lähteinä käytetään lukuisia kirjalähteitä ja internetsivuja sekä videomateriaalia. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, jonka avulla tietoa kerättiin strukturoidussa muodossa kohdehenkilöiltä. Kyselylomake laadittiin työn tietoperustan avulla ja tutkimus toteutettiin joulukuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana. Kysely tehtiin Seppälä Jumbon myymälässä ja siihen vastasi yhteensä 194 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että merkittävä osa kyselyyn osallistuneista henkilöistä käyttää sosiaalista mediaa, myös tuotteiden ja palveluiden tiedon keräämisessä. He ovat enemmän tai vähemmän säännöllisesti läsnä eri kanavissa ja siten kohtuullisen hyvin tavoitettavissa. Suosituimmat kanavat vastaajien joukossa olivat Facebook, YouTube, Instagram ja Snapchat. Tutkimuksessa saadut tulokset tulisi ottaa Seppälä Jumbossa huomioon kehitettäessä sosiaalisen median toimintaa ja sisällytettäessä se osaksi yrityksen normaalia toimintaa.
Koska sosiaalinen media on alati muuttuva toimintaympäristö, on yrityksissä pysyttävä ajan tasalla asiakkaiden ja tavoiteltujen asiakkaiden käyttötottumuksista. Tästä johtuen olisi vastaavanlainen kysely hyvä toteuttaa tasaisin väliajoin. Toimeksiantoyritys voi toteuttaa tutkimuksen myös muissa yrityksen myymälöissä. Eri kaupungeissa sijaitsevilla myymälöillä on usein eri asiakaskunta, joilla on erilaiset sosiaalisen median käyttötottumukset ja toiveet.
Tutkimuksen tietoperusta käsittelee muuttunutta markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa osana markkinointia sekä miten sosiaalisen median käyttöönotto tapahtuu mahdollisimman tehokkaalla ja järkevällä tavalla. Lähteinä käytetään lukuisia kirjalähteitä ja internetsivuja sekä videomateriaalia. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, jonka avulla tietoa kerättiin strukturoidussa muodossa kohdehenkilöiltä. Kyselylomake laadittiin työn tietoperustan avulla ja tutkimus toteutettiin joulukuun 2016 ja tammikuun 2017 välisenä aikana. Kysely tehtiin Seppälä Jumbon myymälässä ja siihen vastasi yhteensä 194 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että merkittävä osa kyselyyn osallistuneista henkilöistä käyttää sosiaalista mediaa, myös tuotteiden ja palveluiden tiedon keräämisessä. He ovat enemmän tai vähemmän säännöllisesti läsnä eri kanavissa ja siten kohtuullisen hyvin tavoitettavissa. Suosituimmat kanavat vastaajien joukossa olivat Facebook, YouTube, Instagram ja Snapchat. Tutkimuksessa saadut tulokset tulisi ottaa Seppälä Jumbossa huomioon kehitettäessä sosiaalisen median toimintaa ja sisällytettäessä se osaksi yrityksen normaalia toimintaa.
Koska sosiaalinen media on alati muuttuva toimintaympäristö, on yrityksissä pysyttävä ajan tasalla asiakkaiden ja tavoiteltujen asiakkaiden käyttötottumuksista. Tästä johtuen olisi vastaavanlainen kysely hyvä toteuttaa tasaisin väliajoin. Toimeksiantoyritys voi toteuttaa tutkimuksen myös muissa yrityksen myymälöissä. Eri kaupungeissa sijaitsevilla myymälöillä on usein eri asiakaskunta, joilla on erilaiset sosiaalisen median käyttötottumukset ja toiveet.