Kilpailija-analyysi uudelle digitaaliselle palvelumallille
Kivistö, Christian (2017)
Kivistö, Christian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114583
Tiivistelmä
Markkinoiden kehittyessä ja kilpailun kiristyessä teknologian merkitys henkilöstön löytämiseksi kasvaa entisestään. Yritysten on kehitettävä uusia innovatiivisia ja digitaalisia menetelmiä vastatakseen työmarkkinoilla esiintyviin kilpailuvoimiin. Kilpailuympäristössä yritysten on parannettava kilpailukykyään ja ylläpidettävä kilpailuetuaan. Toimialalle on kehitettävä uusia ja tehokkaampia menetelmiä, jotka vastaavat nykyaikaisten markkinoiden kehittymisen suuntaa.
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa päätavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi henkilöstöpalvelualalla kilpailevista digitaalisista palvelumalleista. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tulla toimimaan osana toimeksiantoyrityksen strategista kehitystoimintaa ja selvittää kilpailijoiden tulokulmia teknologian hyödyntämisessä digitaalisten palvelumallien kehitystoiminnassa. Kilpailijoiden kehittämien palvelumallien vaikutukset näkyvät monessa tasossa ja vaikuttavat markkinoiden liikkeeseen ja suuntaan. Kilpailija-analyysin tarkoituksena on tunnistaa yleistä kilpailua toimialalla, kilpailussa käytettäviä strategioita sekä auttaa ymmärtämään kilpailun ominaispiirteitä. Kilpailija-analyysin avulla kehitetään menetelmiä, joiden avulla voidaan ylläpitää kilpailukykyä ja saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kilpailija-analyysiin ja strategiaan perustuvaan kirjallisuuteen, jossa käsitellään kilpailijoiden tunnistamista, kilpailuedun saavuttamista sekä kilpailija-analyysin tekemiseen käytettäviä malleja. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastatteluilla sekä verkossa julkaistusta julkisesta materiaalista.
Kilpailijoiden palvelumallit antoivat tietoa markkinoilla käytössä olevista ratkaisuista, joita voitiin SWOT-nelikenttäanalyysi- ja Benchmarking menetelmiä hyödyntäen verrata omaan toimintaan. Tätä tietoa voitiin hyödyntää toimeksiantoyrityksen oman digitaalisen palvelumallin ominaisuuksien kehittämisessä. Vertailemalla eri palvelumalleja oli mahdollista nähdä markkinoilla olevien ratkaisujen toimivuutta sekä hyödyntää analyysia palvelumallin ideoinnissa ja kehitystoiminnassa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että työmarkkinat ovat kehittymässä kohti mobiilia ja enemmän digitaalista tapaa toimia. Työnvälityksen merkitys kasvaa ja digitaalinen kilpailu kiristyy.
Tämä opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa päätavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi henkilöstöpalvelualalla kilpailevista digitaalisista palvelumalleista. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tulla toimimaan osana toimeksiantoyrityksen strategista kehitystoimintaa ja selvittää kilpailijoiden tulokulmia teknologian hyödyntämisessä digitaalisten palvelumallien kehitystoiminnassa. Kilpailijoiden kehittämien palvelumallien vaikutukset näkyvät monessa tasossa ja vaikuttavat markkinoiden liikkeeseen ja suuntaan. Kilpailija-analyysin tarkoituksena on tunnistaa yleistä kilpailua toimialalla, kilpailussa käytettäviä strategioita sekä auttaa ymmärtämään kilpailun ominaispiirteitä. Kilpailija-analyysin avulla kehitetään menetelmiä, joiden avulla voidaan ylläpitää kilpailukykyä ja saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoria pohjautuu kilpailija-analyysiin ja strategiaan perustuvaan kirjallisuuteen, jossa käsitellään kilpailijoiden tunnistamista, kilpailuedun saavuttamista sekä kilpailija-analyysin tekemiseen käytettäviä malleja. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin haastatteluilla sekä verkossa julkaistusta julkisesta materiaalista.
Kilpailijoiden palvelumallit antoivat tietoa markkinoilla käytössä olevista ratkaisuista, joita voitiin SWOT-nelikenttäanalyysi- ja Benchmarking menetelmiä hyödyntäen verrata omaan toimintaan. Tätä tietoa voitiin hyödyntää toimeksiantoyrityksen oman digitaalisen palvelumallin ominaisuuksien kehittämisessä. Vertailemalla eri palvelumalleja oli mahdollista nähdä markkinoilla olevien ratkaisujen toimivuutta sekä hyödyntää analyysia palvelumallin ideoinnissa ja kehitystoiminnassa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että työmarkkinat ovat kehittymässä kohti mobiilia ja enemmän digitaalista tapaa toimia. Työnvälityksen merkitys kasvaa ja digitaalinen kilpailu kiristyy.