Päihdeputki : Toiminnallinen päihdevalistus yläkouluikäisille
Ala-Sihto, Minna; Lehtonen, Liisi (2017)
Ala-Sihto, Minna
Lehtonen, Liisi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054210
Tiivistelmä
Projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Päihdeputki-tapahtumaan käsikirjoitus, jonka pohjalta laadittiin nuorten arkeen liittyvät toiminnalliset rastit. Päihdeputki on Säkylässä joka kolmas vuosi järjestettävä päihdevalistustapahtuma. Yhteistyökumppanina toimi Säkylän nuorisotyö. Päihdeputki-tapahtuma järjestettiin Säkylän seurakuntatalolla. Toiminnallisen päihdevalistustapahtuman tavoitteena oli nuorten terveydenlukutaidon vahvistaminen teoria- ja kokemusperäisen tiedon avulla.
Toteutusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin projektin menetelmää ja toiminnallisen opinnäytetyön ohjeistusta. Teoriaosuus käsitteli nuoruutta ja nuoren psyykkistä kehitystä, ehkäisevää päihdetyötä, nuorten päihteidenkäyttöä ja päihteitä. Päihdevalistuksella pyrittiin herättämään nuorten arkeen uusia keskusteluja sekä näkökulmia. Lisäksi tarkoituksena oli saada nuoret tiedostamaan päihteiden käytön vaikutukset heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa.
Projektiluontoinen opinnäytetyö sai alkunsa marraskuussa 2015. Projektin alussa perehdyttiin Päihdeputki-konseptiin ja päätettiin vastuun jaosta. Varsinaiset opinnäytetyön toiminnalliset tapahtumapäivät järjestettiin huhtikuussa 2016. Käsikirjoituksen toteutuksessa huomioitiin terveyden edistämisen teorian merkitys ja Päihdeputki-konseptiin perehtyminen parhaan mahdollisen tuloksen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisten päivien käsikirjoitus koostui neljästä eri aiheesta, jotka olivat nikotiini, kiusaaminen sosiaalisessa mediassa, päihteet ja liikennekäyttäy-tyminen. Toiminnallisten rastien tarkoituksena oli nuorten terveydenlukutaidon vahvistaminen kokemusperäisen tiedon avulla. Opinnäytetyön toiminnallisiin tapahtumapäiviin osallistui 222 nuorta. Toiminnalliset päihdevalistuspäivät koettiin onnistuneiksi ja ajankohtaisiksi; tämä tuli esille palautelomakkeista, koulujen eri toimijoilta ja Säkylän nuorisotoimelta.
Toteutusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin projektin menetelmää ja toiminnallisen opinnäytetyön ohjeistusta. Teoriaosuus käsitteli nuoruutta ja nuoren psyykkistä kehitystä, ehkäisevää päihdetyötä, nuorten päihteidenkäyttöä ja päihteitä. Päihdevalistuksella pyrittiin herättämään nuorten arkeen uusia keskusteluja sekä näkökulmia. Lisäksi tarkoituksena oli saada nuoret tiedostamaan päihteiden käytön vaikutukset heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa.
Projektiluontoinen opinnäytetyö sai alkunsa marraskuussa 2015. Projektin alussa perehdyttiin Päihdeputki-konseptiin ja päätettiin vastuun jaosta. Varsinaiset opinnäytetyön toiminnalliset tapahtumapäivät järjestettiin huhtikuussa 2016. Käsikirjoituksen toteutuksessa huomioitiin terveyden edistämisen teorian merkitys ja Päihdeputki-konseptiin perehtyminen parhaan mahdollisen tuloksen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisten päivien käsikirjoitus koostui neljästä eri aiheesta, jotka olivat nikotiini, kiusaaminen sosiaalisessa mediassa, päihteet ja liikennekäyttäy-tyminen. Toiminnallisten rastien tarkoituksena oli nuorten terveydenlukutaidon vahvistaminen kokemusperäisen tiedon avulla. Opinnäytetyön toiminnallisiin tapahtumapäiviin osallistui 222 nuorta. Toiminnalliset päihdevalistuspäivät koettiin onnistuneiksi ja ajankohtaisiksi; tämä tuli esille palautelomakkeista, koulujen eri toimijoilta ja Säkylän nuorisotoimelta.