Robottibussit- Espoon Otaniemen kokeilujakso
Pikkarainen, Matias (2017)
Pikkarainen, Matias
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054209
Tiivistelmä
Työn ensisijaisena tavoitteena oli selvittää automaattisten robottibussien toimintakykyä ja vaikutuksia liikenteellisestä näkökulmasta Espoon Otaniemen kokeilujakson yhteydessä. Tarkoituksena oli tutkia robottibussin vaikutusta muuhun liikenteeseen sekä tutkia mitä automaattiajoneuvon tuleminen kaupunkiympäristöön vaatii liikenteenohjauksen ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Työssä tutkittiin Espoon Otaniemen kokeilujakson yhteydessä myös tieliikenteen automaation kehitystä sekä aikaisempia robottibussien kokeilujaksoja Euroopassa. Työn toimeksiantajana toimi Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskus.
Työn tutkimusmenetelmät perustuivat kahden eri liikennekameran kuvaamaan videomateriaaliin Espoon Otaniemen kokeilujakson yhteydessä. Liikennekameroiden avulla pystyttiin havainnoimaan silmämääräisesti robottibussien toimintaa ja vaikutuksia liikenneympäristössä. Muita tutkimusmenetelmiä olivat alueelle tehdyt maastokäynnit ja robottibussien toiminnasta vastaavien operaattorien haastattelu. Työn pohjatietoina käytettiin Sohjoa-hankkeen yhteydessä järjestettyjä työpajoja, liikenteen automaation selvityksiä ja CityMobil2-projektiryhmän muodostamia tutkimuksia ja tuloksia aikaisemmista robottibussien kokeilujaksoista.
Robottibussien kokeilujakso Espoon Otaniemessä sujui onnistuneesti ja onnettomuuksilta ja todellisilta vaaratilanteilta vältyttiin, vaikka kokeilujakson aikana kohdattiin useampia robottibussin hätäjarrutustilanteita erinäisistä syistä johtuen. Pieniä vaaratilanteita syntyi lukuisista ohitustilanteista, joita voidaan perustella robottibussin ja ajoneuvoliikenteen ajonopeuden eroavaisuudella. Seuraavissa kokeilujaksoissa on entistä enemmän kiinnitettävä huomiota robottibussin ja muiden tienkäyttäjien välisiin kohtaamisiin. Tulevaisuudessa robottibussien kokeilujaksot voitaisiinkin viedä lähemmäs aitoja liikennetilanteita, mutta samalla turvallisuuden olisi pysyttävä hyvällä tasolla. Robottibussin toimintaa olisi myös tärkeää kokeilla eri sääolosuhteissa sekä ajonopeutta nostaa robottibussiteknologian kehittyessä. Tulevaisuudessa robottibussin muodostamaa joukkoliikennepalvelua voitaisiin hyödyntää joukkoliikenteen runkolinjojen syöttöliikenteessä tai suurien yleisötapahtumien yhteydessä.
Työn tutkimusmenetelmät perustuivat kahden eri liikennekameran kuvaamaan videomateriaaliin Espoon Otaniemen kokeilujakson yhteydessä. Liikennekameroiden avulla pystyttiin havainnoimaan silmämääräisesti robottibussien toimintaa ja vaikutuksia liikenneympäristössä. Muita tutkimusmenetelmiä olivat alueelle tehdyt maastokäynnit ja robottibussien toiminnasta vastaavien operaattorien haastattelu. Työn pohjatietoina käytettiin Sohjoa-hankkeen yhteydessä järjestettyjä työpajoja, liikenteen automaation selvityksiä ja CityMobil2-projektiryhmän muodostamia tutkimuksia ja tuloksia aikaisemmista robottibussien kokeilujaksoista.
Robottibussien kokeilujakso Espoon Otaniemessä sujui onnistuneesti ja onnettomuuksilta ja todellisilta vaaratilanteilta vältyttiin, vaikka kokeilujakson aikana kohdattiin useampia robottibussin hätäjarrutustilanteita erinäisistä syistä johtuen. Pieniä vaaratilanteita syntyi lukuisista ohitustilanteista, joita voidaan perustella robottibussin ja ajoneuvoliikenteen ajonopeuden eroavaisuudella. Seuraavissa kokeilujaksoissa on entistä enemmän kiinnitettävä huomiota robottibussin ja muiden tienkäyttäjien välisiin kohtaamisiin. Tulevaisuudessa robottibussien kokeilujaksot voitaisiinkin viedä lähemmäs aitoja liikennetilanteita, mutta samalla turvallisuuden olisi pysyttävä hyvällä tasolla. Robottibussin toimintaa olisi myös tärkeää kokeilla eri sääolosuhteissa sekä ajonopeutta nostaa robottibussiteknologian kehittyessä. Tulevaisuudessa robottibussin muodostamaa joukkoliikennepalvelua voitaisiin hyödyntää joukkoliikenteen runkolinjojen syöttöliikenteessä tai suurien yleisötapahtumien yhteydessä.