Yhtenäisten opiskelukäytänteiden toteutuminen Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään ja Tikkurilan liiketalouden P2P-koulutuksissa
Komulainen, Liisa (2017)
Komulainen, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034072
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia on Laurea-ammattikorkeakoulun kahdella eri kampuksella järjestettävässä liiketalouden P2P-koulutuksessa. Työelämän muutoksessa ja kehityksessä siirrytään entistä itseohjautuvampaan suuntaan, jolloin myös koulutuksen on vastattava uusiin haasteisiin. Projektioppiminen on tästä syystä noussut haastamaan perinteistä luentoperustaista oppimista. Aikataulutettujen opettajavetoisten luentojen sijasta opiskelijat toimivat itseohjautuvasti pienissä ryhmissä oikean ongelman parissa. Laureassa projektioppimisesta käytetään lyhennettä P2P, peer to peer, eli vertaiselta vertaiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Laurea-ammattikorkeakoululle uutta tietoa ja uusia kehittämisideoita. Molemmilla kampuksilla opiskelleiden näkökulma koulutuksen kehittämiseen on kyseisessä ammattikorkeakoulussa uusi, vaikka näillä opiskelijoilla on hyödyllistä tietoa koulutuksien vertailun perustaksi. Hyviä ja kehittämistä kaipaavia puolia kartoittamalla on mahdollisuus löytää keinoja entistä toimivampaan ja tasalaatuisempaan P2P-koulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Laurea-ammattikorkeakoulussa käytössä olevasta Learning by Developing-oppimismallista sekä projektioppimisesta. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös P2P-koulutuksen syntyä, kehitystä ja nykypäivää. Tutkimuksellinen osa toteutetaan tutkimushaastatteluna, jossa haastatellaan pääasiallista kampustaan opintojen aikana vaihtaneita opiskelijoita, joilla on kokemusta sekä Hyvinkään että Tikkurilan kampuksilla opiskelusta. Lisäksi haastatellaan näiden kampusten kehittämispäälliköitä, ja sitä kautta selvitetään kohtaavatko kehittäjien visiot ja käytäntö P2P-opiskelijoiden arjessa.
Tutkimuksen perusteella tarvetta varsinaiselle P2P-koulutusten yhtenäistämiselle ei ole. Kuitenkin kampuksille suositellaan yhtenäisen prosessikuvauksen luomista selkeyttämään projektiopintojen sisältöä sekä varmistamaan opintojen tasainen laatu. Opiskelijoiden ja kehittämispäälliköiden näkemykset kohtasivat kehittämiskohteiden osalta hyvin.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Laurea-ammattikorkeakoululle uutta tietoa ja uusia kehittämisideoita. Molemmilla kampuksilla opiskelleiden näkökulma koulutuksen kehittämiseen on kyseisessä ammattikorkeakoulussa uusi, vaikka näillä opiskelijoilla on hyödyllistä tietoa koulutuksien vertailun perustaksi. Hyviä ja kehittämistä kaipaavia puolia kartoittamalla on mahdollisuus löytää keinoja entistä toimivampaan ja tasalaatuisempaan P2P-koulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu Laurea-ammattikorkeakoulussa käytössä olevasta Learning by Developing-oppimismallista sekä projektioppimisesta. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös P2P-koulutuksen syntyä, kehitystä ja nykypäivää. Tutkimuksellinen osa toteutetaan tutkimushaastatteluna, jossa haastatellaan pääasiallista kampustaan opintojen aikana vaihtaneita opiskelijoita, joilla on kokemusta sekä Hyvinkään että Tikkurilan kampuksilla opiskelusta. Lisäksi haastatellaan näiden kampusten kehittämispäälliköitä, ja sitä kautta selvitetään kohtaavatko kehittäjien visiot ja käytäntö P2P-opiskelijoiden arjessa.
Tutkimuksen perusteella tarvetta varsinaiselle P2P-koulutusten yhtenäistämiselle ei ole. Kuitenkin kampuksille suositellaan yhtenäisen prosessikuvauksen luomista selkeyttämään projektiopintojen sisältöä sekä varmistamaan opintojen tasainen laatu. Opiskelijoiden ja kehittämispäälliköiden näkemykset kohtasivat kehittämiskohteiden osalta hyvin.