Rekrytointijärjestelmän hyödyntäminen digitaalisen rekrytoinnin tukena
Kalliomäki, Anne (2017)
Kalliomäki, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313984
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli rekrytointijärjestelmän hyödyntäminen digitaalisen rekrytoinnin tukena. Työn tavoitteena oli sisäisesti selvittää ja kerätä tietoa toimeksiantaja Innolink Staff Oy:n sovellusvuokrauspalveluna hankkiman uuden LAURA-rekrytointijärjestelmän käyttöönoton jälkeisistä käyttötavoista ja omaksumisesta käyttäjien keskuudessa sekä saamaan selville, hyödynnetäänkö järjestelmää aidosti ydintoiminnan eli rekrytoinnin tukena.
Kehittämistyön menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jota täydennettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus, jonka tiedonkeruun välineinä toimivat sähköinen kysely, teemahaastattelut sekä aivoriihi. Kehittämistyön tietopohjaan kerättiin tietoa myös rekrytoinnin tulevaisuuden trendeistä, vaikka ennakointia ei varsinaisesti valittukaan tiedonkeruun menetelmäksi. Tiedonkeruu toteutettiin kesä-joulukuun 2016 aikana. Tulosten analysointi, kehitysehdotukset sekä kehittämistoimenpiteiden edistäminen tehtiin joulukuun 2016 ja helmikuun 2017 välillä.
Tiedonkeruun tulosten perusteella rekrytointijärjestelmän koettiin olevan käyttäjäystävällinen, prosesseja tehostava ja tiedonhallintaa sekä hakijaviestintää parantava. Se oli otettu käyttöön sataprosenttisesti ja omaksuttu tarvittavalla tasolla, vaikka alkuperehdytys olikin jäänyt hieman puutteelliseksi. Lisäksi käyttäjien mielestä järjestelmästä löytyi jonkun verran teknisiä kehittämiskohtia, kaikki eivät käyttäneet sitä yhtenäisesti tai yhtä laajasti sekä yhteisiä pelisääntöjä tai ohjeistusta kaivattiin. Yleiskuva järjestelmästä oli kuitenkin kokonaisuudessaan positiivinen. Tulosten pohjalta syntyi idea Pelikirjasta, joka toimisi ohjeistuksena niin perehdytyksessä kuin jokapäiväisen työn arjessa. Se sisältäisi rekrytointijärjestelmän käytön yhteisten pelisääntöjen lisäksi myös muun organisaation toimintaan olennaisesti liittyvän informaation. Pelikirja on tästä kehittämistyöstä johdettu jatkokehitysprojekti.
Kaiken kaikkiaan kollektiivinen kehittäminen koettiin erittäin mielekkääksi ja koko henkilöstön osallistaminen kehittämiseen jatkuu toimintatapana myös tulevaisuudessa. Kehittämistyö antoi arvokasta tietoa organisaatiolle sisäisten käyttäjien mielipiteistä liittyen tarvittaviin järjestelmän kehittämistoimenpiteisiin, jotta se tehostaisi työtä entisestään ja antaisi optimaalisimman hyödyn käyttäjilleen.
Kehittämistyön menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, jota täydennettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Lähestymistapa oli tapaustutkimus, jonka tiedonkeruun välineinä toimivat sähköinen kysely, teemahaastattelut sekä aivoriihi. Kehittämistyön tietopohjaan kerättiin tietoa myös rekrytoinnin tulevaisuuden trendeistä, vaikka ennakointia ei varsinaisesti valittukaan tiedonkeruun menetelmäksi. Tiedonkeruu toteutettiin kesä-joulukuun 2016 aikana. Tulosten analysointi, kehitysehdotukset sekä kehittämistoimenpiteiden edistäminen tehtiin joulukuun 2016 ja helmikuun 2017 välillä.
Tiedonkeruun tulosten perusteella rekrytointijärjestelmän koettiin olevan käyttäjäystävällinen, prosesseja tehostava ja tiedonhallintaa sekä hakijaviestintää parantava. Se oli otettu käyttöön sataprosenttisesti ja omaksuttu tarvittavalla tasolla, vaikka alkuperehdytys olikin jäänyt hieman puutteelliseksi. Lisäksi käyttäjien mielestä järjestelmästä löytyi jonkun verran teknisiä kehittämiskohtia, kaikki eivät käyttäneet sitä yhtenäisesti tai yhtä laajasti sekä yhteisiä pelisääntöjä tai ohjeistusta kaivattiin. Yleiskuva järjestelmästä oli kuitenkin kokonaisuudessaan positiivinen. Tulosten pohjalta syntyi idea Pelikirjasta, joka toimisi ohjeistuksena niin perehdytyksessä kuin jokapäiväisen työn arjessa. Se sisältäisi rekrytointijärjestelmän käytön yhteisten pelisääntöjen lisäksi myös muun organisaation toimintaan olennaisesti liittyvän informaation. Pelikirja on tästä kehittämistyöstä johdettu jatkokehitysprojekti.
Kaiken kaikkiaan kollektiivinen kehittäminen koettiin erittäin mielekkääksi ja koko henkilöstön osallistaminen kehittämiseen jatkuu toimintatapana myös tulevaisuudessa. Kehittämistyö antoi arvokasta tietoa organisaatiolle sisäisten käyttäjien mielipiteistä liittyen tarvittaviin järjestelmän kehittämistoimenpiteisiin, jotta se tehostaisi työtä entisestään ja antaisi optimaalisimman hyödyn käyttäjilleen.