Markkinointiviestintäkanavien tehokkuus ja palvelun laatu : case Nakkilan Napakat ry
Rannikko, Heli (2017)
Rannikko, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702282771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli näkyvyys- ja asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttaminen Nakkilan Napakat ry:n hallinnoiman Nakkilan kesäteatterin yleisölle. Tutkimus toteutettiin kesällä 2016, kesäteatterin kahdella näytöskaudella.
Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, mitkä yhdistyksen käyttämistä markkinointiviestintäkanavista olivat tehokkaimpia ja vastaavasti mitkä käytetyistä kanavista eivät olleet kustannustehokkaita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös yleisön perusrakennetta iän, sukupuolen ja asuinpaikkakuntien suhteen, jotta markkinointiviestinnän kohdistaminen olisi jatkossa helpompaa. Tutkimukseen sisällytettiin myös asiakastyytyväisyyskysely, jolla pyrittiin selvittämään mihin palvelun osa-alueisiin kesäteatterin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja miltä osin palveluja tulisi kehittää. Saatujen vastausten pohjalta pyrin myös selvittämään, onko kahden erilaisen yleisörakenteen välillä eroja ja onko siten esimerkiksi tuotetarjoamaan tarvetta tehdä jatkossa muutoksia produktioiden välillä.
Opinnäytetyössä esiteltiin Nakkilan Napakat ry yhdistyksenä, yhdistyksen rakenne sekä asiakkaan palvelupolku. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena standardoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeita jaettiin koko kesän 2016 näytöskausien ajan yleisölle kesäteatterin lipunmyyntipisteen yhteydessä. Vastauksia saatiin 531 kappaletta ja vastausprosentiksi saatiin kauden kokonaiskävijämäärään nähden 7,62.
Tutkimuksen tulosten perusteella kesäteatterin tyypillinen asiakas on 60-vuotias Porissa asuva nainen, joka lukee Satakunnan Kansa -lehteä ja tekee lippuvarauksensa mieluimmin puhelimitse. Perinteiset sanomalehtimainokset olivat edelleen tehokkain markkinointiviestinnän kanava, joskin sosiaalisen median osuuttakaan ei tulosten valossa sovi väheksyä. Palvelun laatuun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä ja suurin ero yleisöjen välisessä tyytyväisyydessä oli kahvion tuotevalikoimassa.
Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, mitkä yhdistyksen käyttämistä markkinointiviestintäkanavista olivat tehokkaimpia ja vastaavasti mitkä käytetyistä kanavista eivät olleet kustannustehokkaita. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään myös yleisön perusrakennetta iän, sukupuolen ja asuinpaikkakuntien suhteen, jotta markkinointiviestinnän kohdistaminen olisi jatkossa helpompaa. Tutkimukseen sisällytettiin myös asiakastyytyväisyyskysely, jolla pyrittiin selvittämään mihin palvelun osa-alueisiin kesäteatterin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja miltä osin palveluja tulisi kehittää. Saatujen vastausten pohjalta pyrin myös selvittämään, onko kahden erilaisen yleisörakenteen välillä eroja ja onko siten esimerkiksi tuotetarjoamaan tarvetta tehdä jatkossa muutoksia produktioiden välillä.
Opinnäytetyössä esiteltiin Nakkilan Napakat ry yhdistyksenä, yhdistyksen rakenne sekä asiakkaan palvelupolku. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena standardoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeita jaettiin koko kesän 2016 näytöskausien ajan yleisölle kesäteatterin lipunmyyntipisteen yhteydessä. Vastauksia saatiin 531 kappaletta ja vastausprosentiksi saatiin kauden kokonaiskävijämäärään nähden 7,62.
Tutkimuksen tulosten perusteella kesäteatterin tyypillinen asiakas on 60-vuotias Porissa asuva nainen, joka lukee Satakunnan Kansa -lehteä ja tekee lippuvarauksensa mieluimmin puhelimitse. Perinteiset sanomalehtimainokset olivat edelleen tehokkain markkinointiviestinnän kanava, joskin sosiaalisen median osuuttakaan ei tulosten valossa sovi väheksyä. Palvelun laatuun asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä ja suurin ero yleisöjen välisessä tyytyväisyydessä oli kahvion tuotevalikoimassa.