Ostotilausprosessien ja tilausten seurantaprosessien yhdenmukaistaminen
Hakala, Nina (2017)
Hakala, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ostotilausprosessien ja tilausten seurantaprosessien yhdenmukaistaminen case-yrityksen eri tuotemerkeille. Toimeksiantajana on vaatevalmistaja L-Fashion Group Oy. Opinnäytetyössä perehdyttiin case-yrityksen eri tuotemerkkien ostotilausprosesseihin ja tilausten seurantaprosesseihin. Tavoitteena oli etsiä keinoja miten eri tuotemerkkien ostotilausprosesseja ja tilausten seurantatoimintoja on mahdollista yhdenmukaistaa.
Opinnäytetyön teoria perustuu toimitusketjun hallintaan, prosessien kehittämiseen ja toiminnanohjaamiseen ja toiminnanohjausjärjestelmiin toimitusketjun hallinnan apuvälineenä. Teoriaosuudessa tutustuttiin toimitusketjun hallintaan ja toiminnanohjaukseen yleensä. Asiaa tarkasteltiin myös vaatetusteollisuuden näkökulmasta.
Empiriaosuudessa tutkittiin case-yrityksen eri tuotemerkkien toimintatapoja; miten ostotilauksia tehdään ja miten niihin tiiviisti liittyviä prosesseja hoidetaan. Näitä prosesseja ovat esimerkiksi asiakkaiden erikoispakkausohjeet ja tilausten valvonta. Empiriaosuudessa tutkittiin myös toimintatapojen eroja ja mistä nämä erot johtuvat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Haastattelussa saatiin tietoa eri tuotemerkkien toimintatavoista ja muun muassa toimintatapojen poikkeavuuksista. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että esimerkiksi tiedonkulun lisäämisellä eri osastojen välillä voidaan saada aikaan muutoksia ja yhdenmukaistaa toimintatapoja. Hyviksi havaituista toimintatavoista tulisi vapaasti jakaa tietoa. Tutkimuksessa päädyttiin siihen, että kaikkia toimintatapoja ei ole syytä yhdenmukaistaa. Yhdenmukaistaminen on lisäksi hyvä aloittaa pienin askelin yhdenmukaistamalla suurempien prosessien eri osaprosesseja.
Opinnäytetyön teoria perustuu toimitusketjun hallintaan, prosessien kehittämiseen ja toiminnanohjaamiseen ja toiminnanohjausjärjestelmiin toimitusketjun hallinnan apuvälineenä. Teoriaosuudessa tutustuttiin toimitusketjun hallintaan ja toiminnanohjaukseen yleensä. Asiaa tarkasteltiin myös vaatetusteollisuuden näkökulmasta.
Empiriaosuudessa tutkittiin case-yrityksen eri tuotemerkkien toimintatapoja; miten ostotilauksia tehdään ja miten niihin tiiviisti liittyviä prosesseja hoidetaan. Näitä prosesseja ovat esimerkiksi asiakkaiden erikoispakkausohjeet ja tilausten valvonta. Empiriaosuudessa tutkittiin myös toimintatapojen eroja ja mistä nämä erot johtuvat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Haastattelussa saatiin tietoa eri tuotemerkkien toimintatavoista ja muun muassa toimintatapojen poikkeavuuksista. Tutkimustulosten perusteella todettiin, että esimerkiksi tiedonkulun lisäämisellä eri osastojen välillä voidaan saada aikaan muutoksia ja yhdenmukaistaa toimintatapoja. Hyviksi havaituista toimintatavoista tulisi vapaasti jakaa tietoa. Tutkimuksessa päädyttiin siihen, että kaikkia toimintatapoja ei ole syytä yhdenmukaistaa. Yhdenmukaistaminen on lisäksi hyvä aloittaa pienin askelin yhdenmukaistamalla suurempien prosessien eri osaprosesseja.