Tiedonsiirto Tuusulan Pajakoulun ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen nivelvaiheessa : Tiedonsiirtolomake
Nygren, Rita (2017)
Nygren, Rita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli että, Tuusulan Pajakoulusta lähtevän oppilaan opinnot toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa alkavat sujuvasti ja opintojen keskeyttämisen riski pienenee. Tällöin oppilaalla on pienempi vaara syrjäytyä yhteiskunnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tuusulan Pajakoulun oppilaanohjauksesta vastaaville työntekijöille työkalu, tiedonsiirtolomake. Lomake täytetään pajakoulussa ja se siirtyy opintojen nivelvaiheessa toisen asteen oppilashuollosta vastaavan henkilöstön käyttöön. Tiedonsiirtolomakkeen on tarkoitus hyödyttää oppilasta itseään opintojen alussa ja vastaanottavaa oppilaitosta tuen tarpeen arvioinnissa.
Toimeksiantaja oli Tuusulan kunnan sivistystoimi, joka vastaa perusopetuksesta. Pajakoulu on koko kunnan erityisoppilaita palveleva yksikkö, jonka pedagogia perustuu toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tietoperusta pohjautuu lähdekirjallisuuden lisäksi asiatuntijahaastatteluihin, Pajakoulun yhdeksäsluokkalaisten teemahaastatteluna toteutettuun empiiriseen aineistoon sekä opinnäytetyöpäiväkirjan merkintöihin.
Tiedonsiirtolomake koottiin edellämainittujen tietojen perusteella. Lomakkeen sisältö painottaa oppilaan vahvuuksia ja kuvaa oppilaan koulunkäynnin sujuvuutta ja onnistumisia. Lomakeesta käy ilmi oppimisen haasteet ja tuen tarve.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tuusulan Pajakoulun oppilaanohjauksesta vastaaville työntekijöille työkalu, tiedonsiirtolomake. Lomake täytetään pajakoulussa ja se siirtyy opintojen nivelvaiheessa toisen asteen oppilashuollosta vastaavan henkilöstön käyttöön. Tiedonsiirtolomakkeen on tarkoitus hyödyttää oppilasta itseään opintojen alussa ja vastaanottavaa oppilaitosta tuen tarpeen arvioinnissa.
Toimeksiantaja oli Tuusulan kunnan sivistystoimi, joka vastaa perusopetuksesta. Pajakoulu on koko kunnan erityisoppilaita palveleva yksikkö, jonka pedagogia perustuu toiminnallisuuteen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tietoperusta pohjautuu lähdekirjallisuuden lisäksi asiatuntijahaastatteluihin, Pajakoulun yhdeksäsluokkalaisten teemahaastatteluna toteutettuun empiiriseen aineistoon sekä opinnäytetyöpäiväkirjan merkintöihin.
Tiedonsiirtolomake koottiin edellämainittujen tietojen perusteella. Lomakkeen sisältö painottaa oppilaan vahvuuksia ja kuvaa oppilaan koulunkäynnin sujuvuutta ja onnistumisia. Lomakeesta käy ilmi oppimisen haasteet ja tuen tarve.