Veden saatavuus ACI Europen suositusten mukaisesti Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Palonen, Sini (2017)
Palonen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka Helsinki-Vantaan lentoasemalle olisi mahdollista toteuttaa vedenmyyntipiste, josta kuluttaja voi ostaa turvatarkastetulta alueelta yhdellä eurolla vesipullon. Tarkoituksena oli löytää ratkaisumalli, joka voidaan toteuttaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla EU-komission ja ACI Europen suositusten mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Finavialle. Työssä analysoitiin Helsinki-Vantaan lentoaseman nykyisen suositusten mukaisesti toteutetun vedenmyyntipisteen prosesseja. Työssä tarkasteltiin myös muiden Euroopan lentoasemien vedenmyynnin suosituksen mukaisia toteutusmalleja. Viitekehys muodostui vedenmyyntipisteen toteuttamisen kannalta tärkeimpien aihealueiden ympärille. Näitä olivat ostokäyttäytyminen, tehokas viestintä, mielikuvien muodostuminen, vastuullinen toiminta sekä asiakaslähtöisyys.
Tärkeimmät tulokset ja ratkaisumallit muodostuivat viitekehyksestä nousseiden tärkeimpien elementtien sekä käytännön ratkaisumahdollisuuksien ja prosessien kehittämisen yhtälöksi. Helsinki-Vantaan lentoasemalle löytyi monta tapaa toteuttaa suositusten mukainen vedenmyynti ja saatavuus. Työssä esiteltiin erilaisia toteutusmalleja ja niihin vaadittavia toimenpiteitä. Tässä osiossa käytiin läpi mm. nykyisen vedenmyyntipisteen kehittämistä, oman operatiivisen toiminnan aloittamista sekä vaihtoehtoisesti vesilähteiden ja automaattien lisäämistä lentoasemalle.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Finavialle. Työssä analysoitiin Helsinki-Vantaan lentoaseman nykyisen suositusten mukaisesti toteutetun vedenmyyntipisteen prosesseja. Työssä tarkasteltiin myös muiden Euroopan lentoasemien vedenmyynnin suosituksen mukaisia toteutusmalleja. Viitekehys muodostui vedenmyyntipisteen toteuttamisen kannalta tärkeimpien aihealueiden ympärille. Näitä olivat ostokäyttäytyminen, tehokas viestintä, mielikuvien muodostuminen, vastuullinen toiminta sekä asiakaslähtöisyys.
Tärkeimmät tulokset ja ratkaisumallit muodostuivat viitekehyksestä nousseiden tärkeimpien elementtien sekä käytännön ratkaisumahdollisuuksien ja prosessien kehittämisen yhtälöksi. Helsinki-Vantaan lentoasemalle löytyi monta tapaa toteuttaa suositusten mukainen vedenmyynti ja saatavuus. Työssä esiteltiin erilaisia toteutusmalleja ja niihin vaadittavia toimenpiteitä. Tässä osiossa käytiin läpi mm. nykyisen vedenmyyntipisteen kehittämistä, oman operatiivisen toiminnan aloittamista sekä vaihtoehtoisesti vesilähteiden ja automaattien lisäämistä lentoasemalle.