Digitalisaatio kirjastoissa : case: omatoimikirjaston palvelupolku
Nikkinen, Angelika (2016)
Nikkinen, Angelika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitalisaatio on vaikuttanut kirjastoalaan. Kirjastossa on tapahtunut vuosien saatossa muutos lainaamoista kohti koko kansan olohuonetta. Pohdittavana oli myös sekin, onko teknologinen kehitys kirjastoissa johtanut uuden palvelun, omatoimikirjaston, syntyyn. Samoin tarkastelun kohteena oli omatoimikirjastojen palvelupolkujen eroavaisuudet.
Työssä käsitellyt ilmiöt, kuten digitalisaatio ja omatoimikirjastot, ovat suhteellisen nuoria. Digitalisaatiolla, vaikka on ollut käynnissä koko 2000-luvun, ei ole vielä yhtenäistä määritelmää. Omatoimikirjastot ovat Suomessa suhteellisen uusi palvelu, monissa kirjastoissa vasta ollaan siirrytty tai siirtymässä kyseiseen palveluun. Lähteitä edellä mainituista löytyikin vähänlaisesti. Omatoimikirjastoa lähestyttiin palvelumuotoilun työkalun, palvelupolun, kautta. Tarkoitus oli tuottaa palvelupolku omatoimikirjastolle, ja vertailla Lahden sekä Hollolan omatoimikirjastoja. Työssä myös selvitettiin henkilökunnan ja asiakkaiden mielipidettä uudesta omatoimikirjasto palvelusta.
Palvelupolku luotiin menemällä omatoimikirjasto asiakkaaksi, ja valokuvaamalla tapahtuma. Työssä myös tehtiin sähköiset kyselyt niin kirjastoille kuin asiakkaille. Alun perin kyselyt lähetettiin Lahden omatoimikirjasto pisteille, Ahtialaan, Jalkarantaan ja Liipolaan sekä Hollolan pääkirjastoon. Lahden pisteiltä tuli kuitenkin viestiä, että heidän puolestaan vastaa palvelupäällikkö. Asiakaskysely tehtiin myös sähköisesti, ja liitettiin kirjaston Facebook-sivuille. Asiakaskysely oli Facebook-sivuilla noin kuukauden, ja siihen vastasi neljä omatoimikirjaston asiakasta.
Työn tuloksia oli se, että omatoimikirjaston syntyyn ei ole niinkään vaikuttanut teknologinen kehitys. Enemmänkin uuden palvelun syntyyn on vaikuttanut digitalisaatiosta johtuvat muutokset niin kirjastoissa kuin asiakkaissa. Palvelupolut poikkeavat vertailluissa kirjastoissa hyvin vähän, toisin kuin oli ajatus työn alussa.
Työssä käsitellyt ilmiöt, kuten digitalisaatio ja omatoimikirjastot, ovat suhteellisen nuoria. Digitalisaatiolla, vaikka on ollut käynnissä koko 2000-luvun, ei ole vielä yhtenäistä määritelmää. Omatoimikirjastot ovat Suomessa suhteellisen uusi palvelu, monissa kirjastoissa vasta ollaan siirrytty tai siirtymässä kyseiseen palveluun. Lähteitä edellä mainituista löytyikin vähänlaisesti. Omatoimikirjastoa lähestyttiin palvelumuotoilun työkalun, palvelupolun, kautta. Tarkoitus oli tuottaa palvelupolku omatoimikirjastolle, ja vertailla Lahden sekä Hollolan omatoimikirjastoja. Työssä myös selvitettiin henkilökunnan ja asiakkaiden mielipidettä uudesta omatoimikirjasto palvelusta.
Palvelupolku luotiin menemällä omatoimikirjasto asiakkaaksi, ja valokuvaamalla tapahtuma. Työssä myös tehtiin sähköiset kyselyt niin kirjastoille kuin asiakkaille. Alun perin kyselyt lähetettiin Lahden omatoimikirjasto pisteille, Ahtialaan, Jalkarantaan ja Liipolaan sekä Hollolan pääkirjastoon. Lahden pisteiltä tuli kuitenkin viestiä, että heidän puolestaan vastaa palvelupäällikkö. Asiakaskysely tehtiin myös sähköisesti, ja liitettiin kirjaston Facebook-sivuille. Asiakaskysely oli Facebook-sivuilla noin kuukauden, ja siihen vastasi neljä omatoimikirjaston asiakasta.
Työn tuloksia oli se, että omatoimikirjaston syntyyn ei ole niinkään vaikuttanut teknologinen kehitys. Enemmänkin uuden palvelun syntyyn on vaikuttanut digitalisaatiosta johtuvat muutokset niin kirjastoissa kuin asiakkaissa. Palvelupolut poikkeavat vertailluissa kirjastoissa hyvin vähän, toisin kuin oli ajatus työn alussa.