Asiakastyytyväisyys kuntoutusohjauksessa
From, Marianne (2016)
From, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921154
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaslähtöinen toiminta on uuden hallitusohjelman keskiössä. Asiakkaille oikea-aikaiset ja koordinoidut palvelut ovat toiminnan kehittämisessä ja ohjauksessa tärkeitä. Asiakkailta saatujen kokemusten ja palautteiden merkitys on ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena on asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella kuvata kuntoutusohjausohjausta asiakkaan näkökulmasta lääkinnällisen kuntoutuksen osalta. Tutkimuksen kontekstina on erään fysiatrian ja kuntoutuksen palveluyksikön asiakaskäynnit. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle kuntoutuksenohjauksen kehityskohteet.
Opinnäytetyössä kuvataan asiakastyytyväisyyttä kuntoutusohjauksessa vuorovaikutuksen, tuen ja ohjauksen tarpeen sekä muiden vaikutuksien perusteella. Kvantitatiivisen tutkimuksen, menetelmänä käytettiin valmista asiakastyytyväisyyslomaketta. Aineisto on analysoitu Webropol- ohjelmiston taulukoiden avulla ja tulokset esitetty frekvensseinä ja prosentteina.
Asiakastyytyväisyys kyselylomake jaettiin 100 asiakkaalle. Vastausprosentti oli 48 % (n=48). Tulosten perusteella asiakkaat olivat kuntoutusohjaukseen tyytyväisiä, palvelut toteutuivat asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja vuorovaikutus toteutui luottamuksen arvoisesti. Opinnäytetyön kehittämisideoina ovat kuntoutusohjauksen tunnettavuuden parantaminen sekä kuntoutusohjausprosessiin panostaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella kuvata kuntoutusohjausohjausta asiakkaan näkökulmasta lääkinnällisen kuntoutuksen osalta. Tutkimuksen kontekstina on erään fysiatrian ja kuntoutuksen palveluyksikön asiakaskäynnit. Tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle kuntoutuksenohjauksen kehityskohteet.
Opinnäytetyössä kuvataan asiakastyytyväisyyttä kuntoutusohjauksessa vuorovaikutuksen, tuen ja ohjauksen tarpeen sekä muiden vaikutuksien perusteella. Kvantitatiivisen tutkimuksen, menetelmänä käytettiin valmista asiakastyytyväisyyslomaketta. Aineisto on analysoitu Webropol- ohjelmiston taulukoiden avulla ja tulokset esitetty frekvensseinä ja prosentteina.
Asiakastyytyväisyys kyselylomake jaettiin 100 asiakkaalle. Vastausprosentti oli 48 % (n=48). Tulosten perusteella asiakkaat olivat kuntoutusohjaukseen tyytyväisiä, palvelut toteutuivat asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja vuorovaikutus toteutui luottamuksen arvoisesti. Opinnäytetyön kehittämisideoina ovat kuntoutusohjauksen tunnettavuuden parantaminen sekä kuntoutusohjausprosessiin panostaminen.