Hostellin markkinointiviestintä- ja jakelukanavat verkossa : Case: The Local Culture Hostel
Valjakka, Rinna; Suominen, Minna (2016)
Valjakka, Rinna
Suominen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420341
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää parhaat online markkinointiviestintä- ja jakelukanavat sekä viestin sisältö tekijöiden liikeidealle, The Local Culture Hostelille. Tutkimuksessa kartoitettiin kohderyhmän suosimia tiedonhaku- ja varauskanavia, prioriteetteja hostellia valittaessa, hostellin kulttuuriteeman kiinnostavuutta sekä syitä matkustaa Suomeen ja/tai Jyväskylään.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselyssä käytettiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselystä julkaistiin avoin linkki vapaaseen levitykseen kohderyhmän joukkoon. Kysely oli avoinna 12.-20.9.2016. Vastauksia saatiin yhteensä 180.
Tärkeimmiksi tiedonhakukanaviksi tutkimustulosten perusteella nousivat Booking.com, TripAdvisor ja Hostelworld.com ja tärkeimmiksi varauskanaviksi Booking.com, hostellin omat verkkosivut ja Hostelworld.com. Hostellin kulttuuriteemaa kiinnostavana piti 68 % vastaajista. Kulttuurihostellissa haluttiin tutustua paikalliskulttuuriin ja tapoihin. Tärkeimmiksi prioriteeteiksi hostellin valinnassa nousivat hinta, sijainti/saavutettavuus, puhtaus sekä muiden matkailijoiden antamat arvostelut. Vastaajien matkakohteen valintaan vaikuttivat ennen kaikkea hinta, kohteen kulttuuri ja historia sekä sijainti ja saavutettavuus. Suomeen matkustamisen ylivoimaisin syy oli luonto. Lisäksi Suomessa kiinnostivat kulttuuri ja ystävät.
Tutkimusta ja sen tuloksia hyödynnettiin verkossa käytettävän markkinointiviestintä- ja jakelukanavasuunnitelman laatimisessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselyssä käytettiin strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselystä julkaistiin avoin linkki vapaaseen levitykseen kohderyhmän joukkoon. Kysely oli avoinna 12.-20.9.2016. Vastauksia saatiin yhteensä 180.
Tärkeimmiksi tiedonhakukanaviksi tutkimustulosten perusteella nousivat Booking.com, TripAdvisor ja Hostelworld.com ja tärkeimmiksi varauskanaviksi Booking.com, hostellin omat verkkosivut ja Hostelworld.com. Hostellin kulttuuriteemaa kiinnostavana piti 68 % vastaajista. Kulttuurihostellissa haluttiin tutustua paikalliskulttuuriin ja tapoihin. Tärkeimmiksi prioriteeteiksi hostellin valinnassa nousivat hinta, sijainti/saavutettavuus, puhtaus sekä muiden matkailijoiden antamat arvostelut. Vastaajien matkakohteen valintaan vaikuttivat ennen kaikkea hinta, kohteen kulttuuri ja historia sekä sijainti ja saavutettavuus. Suomeen matkustamisen ylivoimaisin syy oli luonto. Lisäksi Suomessa kiinnostivat kulttuuri ja ystävät.
Tutkimusta ja sen tuloksia hyödynnettiin verkossa käytettävän markkinointiviestintä- ja jakelukanavasuunnitelman laatimisessa.