Sosiaalisen median strategia Endometrioosiyhdistys ry:lle
Lehto, Virva (2016)
Lehto, Virva
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919680
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on osa arkipäivää lähes jokaisen meidän elämässä. Se on kasvattanut suosiotaan vuosittain. Sosiaalinen media on laajasti katsottuna kaikkea verkkopohjaista, missä on käyttäjien välistä vuorovaikutusta. Nykyään useat yritykset ja yhteisöt löytyvät jo sosiaalisen median kanavilta, joko yhdestä tai useammasta.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Endometrioosiyhdistys ry:lle. Sen tuloksen syntyi sosiaalisen median strategia Endometrioosiyhdistys ry:lle.
Endometrioosiyhdistys ry on voittoa tavoittelematon potilasjärjestö. Sen tehtävänä on valvoa endometrioosia sairastavien etuja. Kohderyhmänä on hedelmällisessä iässä olevat naiset iältään noin 10-45 vuotta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tietopohjaosiossa sosiaalisen median eri kanavia, niiden käyttäjien ikää sekä mahdollisuuksia niissä. Lisäksi tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja viestintää nykypäivän avoimessa ja vuorovaikutteisessa viestintäympäristössä.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia tekemällä haastatteluja sekä kasvokkain että verkossa. Sosiaalisen median strategian suunnittelun etenemisestä laadittiin kuukausikohtainen aikataulu, jonka pohjalta saatiin tehtyä tuotos eli sosiaalisen median strategia Endometrioosiyhdistys ry:lle.
Opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin sosiaalisen median mittaus sekä sosiaalisen median lait. Tekstin kieli pyrittiin pitämään kansanomaisena ja käyttäen tavanomaista sanastoa, koska opinnäytetyötä ei tehty IT-ammattilaisille. Siksi IT-alan sanasto pyrittiin pitämään minimaalisena.
Endometrioosiyhdistyksen sosiaalinen media on laaja-alaista, mutta tällä hetkellä sisällön tuotanto on hieman rikkonaista. Tähän pyritään tekemään muutos viestinnän yhtenäisemmällä koordinoinnilla.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Endometrioosiyhdistys ry:lle. Sen tuloksen syntyi sosiaalisen median strategia Endometrioosiyhdistys ry:lle.
Endometrioosiyhdistys ry on voittoa tavoittelematon potilasjärjestö. Sen tehtävänä on valvoa endometrioosia sairastavien etuja. Kohderyhmänä on hedelmällisessä iässä olevat naiset iältään noin 10-45 vuotta.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin tietopohjaosiossa sosiaalisen median eri kanavia, niiden käyttäjien ikää sekä mahdollisuuksia niissä. Lisäksi tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja viestintää nykypäivän avoimessa ja vuorovaikutteisessa viestintäympäristössä.
Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia tekemällä haastatteluja sekä kasvokkain että verkossa. Sosiaalisen median strategian suunnittelun etenemisestä laadittiin kuukausikohtainen aikataulu, jonka pohjalta saatiin tehtyä tuotos eli sosiaalisen median strategia Endometrioosiyhdistys ry:lle.
Opinnäytetyön ulkopuolelle jätettiin sosiaalisen median mittaus sekä sosiaalisen median lait. Tekstin kieli pyrittiin pitämään kansanomaisena ja käyttäen tavanomaista sanastoa, koska opinnäytetyötä ei tehty IT-ammattilaisille. Siksi IT-alan sanasto pyrittiin pitämään minimaalisena.
Endometrioosiyhdistyksen sosiaalinen media on laaja-alaista, mutta tällä hetkellä sisällön tuotanto on hieman rikkonaista. Tähän pyritään tekemään muutos viestinnän yhtenäisemmällä koordinoinnilla.