Sosiaalisen median vaikutukset aluemarkkinoinnissa
Tiihonen, Iina; Heikkilä, Camilla (2016)
Tiihonen, Iina
Heikkilä, Camilla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää alueellisen sosiaalisen median markkinoinnin hyötyjä ja vaikutuksia tietyllä alueella toimiville pienyrittäjille. Tutkimuksen avulla haluttiin myös saada selville, miten alueellinen sosiaalisen median markkinointi on vaikuttanut kuluttajien ostopäätöksiin ja käyntimäärään kyseisellä alueella.
Esimerkkitapauksena ja tutkimuskohteena opinnäytetyössä toimi Jyväskylän satama ja kyseisen alueen yhteiset sosiaalisen median markkinointikanavat. Työn keskeisiä teemoja olivat markkinointi sosiaalisessa mediassa, alueellinen markkinointi ja pienyrittäjyys. Opinnäytteessä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokyselytutkimus.
Tutkimuksen tulosten perusteella havaittiin, että Jyväskylän sataman yhteisellä sosiaalisen median markkinoinnilla oli ollut vaikutusta kuluttajien tietoisuuteen sataman palveluista, ostokäyttäymiseen sataman yrityksissä ja käyntimäärään sataman alueella. Tutkimuksen tuloksia on avattu syvemmin opinnäytetyön tulosten analysoinnissa ja johtopäätöksissä.
Tutkimustulosten perusteella Jyväskylän sataman sosiaalisen median kanavien sisältöä voidaan tulevaisuudessa kehittää siten, että se vastaa paremmin seuraajien kiinnostuksen kohteita. Jatkotoimenpiteenä tutkimuksen tulokset esitellään Jyväskylän sataman pienyrittäjille ja sataman sosiaalisen median kanavia ylläpitävälle taholle ja luodaan suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi.
Esimerkkitapauksena ja tutkimuskohteena opinnäytetyössä toimi Jyväskylän satama ja kyseisen alueen yhteiset sosiaalisen median markkinointikanavat. Työn keskeisiä teemoja olivat markkinointi sosiaalisessa mediassa, alueellinen markkinointi ja pienyrittäjyys. Opinnäytteessä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä toimi verkkokyselytutkimus.
Tutkimuksen tulosten perusteella havaittiin, että Jyväskylän sataman yhteisellä sosiaalisen median markkinoinnilla oli ollut vaikutusta kuluttajien tietoisuuteen sataman palveluista, ostokäyttäymiseen sataman yrityksissä ja käyntimäärään sataman alueella. Tutkimuksen tuloksia on avattu syvemmin opinnäytetyön tulosten analysoinnissa ja johtopäätöksissä.
Tutkimustulosten perusteella Jyväskylän sataman sosiaalisen median kanavien sisältöä voidaan tulevaisuudessa kehittää siten, että se vastaa paremmin seuraajien kiinnostuksen kohteita. Jatkotoimenpiteenä tutkimuksen tulokset esitellään Jyväskylän sataman pienyrittäjille ja sataman sosiaalisen median kanavia ylläpitävälle taholle ja luodaan suunnitelma markkinoinnin kehittämiseksi.