Relax in archipelago -mediamatkan tuottaminen
Ferjani, Cené (2016)
Ferjani, Cené
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Visit Finland, jonka ydintehtäviin kansallisena matkailuorganisaationa kuuluu Suomen matkailullisen imagon kehittäminen maailmalla. Oleellinen muoto Visit Finlandin matkailumarkkinointia on PR- ja mediatyö, jonka keskiössä on kansainväliselle medialle suunnatut tutustumisvierailut.
Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee Visit Finlandilla ohjelmakoordinaattorina ja opinnäytetyön aihe on syntynyt kirjoittajan kiinnostuksesta kehittää omaa työnkuvaa mediamatkojen tuottamisen näkökulmasta.
Tämän toiminnallisen produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui tuottaa hyvinvointiteemainen kansainvälinen ryhmämediamatka Turun ja Naantalin alueelle kesäkuussa 2016. Mediamatkan osallistujat edustivat perinteistä mediaa Italian, Ranskan sekä Saksan kohdemarkkinoilta.
Produktin tavoitteena oli lisätä matkailijoiden kiinnostusta edellä mainituilla kohdemarkkinoilla kohdealueen hyvinvointiteemaisten matkailutuotteiden ja –palvelujen tarjontaan kansainvälisen medianäkyvyyden avulla. Produktin onnistumista mitattiin arvioimalla mediamatkan tuotoksena syntyneen medianäkyvyyden tuomaa vastinetta matkan tuottamiseen tehdylle investoinnille, hyödyntämällä sijoitetun pääoman tuoton laskentakaavaa. Produktin tekeminen alkoi helmikuussa 2016 ja tavoitteiden mittaaminen jatkui joulukuuhun 2016.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viitekehyksestä ja produktiosuudesta sekä sen liitteistä.
Työn teoreettinen viitekehys syventyy Visit Finlandin PR- ja mediatyön kannalta olennaisiin matkailumarkkinoinnin aihealueisiin ja se on rajattu opinnäytetyön tavoitetta ja koko empiiristä osiota tukevaksi. Teoriaosuudessa avataan raportissa käytettävät tärkeimmät käsitteet; matkailuorganisaatio, matkailumarkkinointi, kohdemarkkinointi, markkinointiviestintä,
PR ja tutustumismatkat. Teorian lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä asiantuntijoiden haastatteluja.
Empiirisessä osiossa kuvataan produktin kokonaisvaltainen toteutus – eli tavoite, menetelmät, prosessikuvaus ja saavutetut tulokset.
Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat benchmarkkaus sekä osallistuva havainnointi, joita on hyödynnetty opinnäytetyössä läpi koko produktin.
Lokakuuhun 2016 mennessä julkaistujen mediamatkan tuotoksena syntyneiden artikkeleiden yhteenlasketun medianäkyvyyden tuloksia arvioimalla selvisi, että jokaista mediamatkan tuottamiseen sijoitettua euroa kohden saatiin 3,74 euroa takaisin. Produktin tavoitteen kannalta lopputulos oli toivottava.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta syntynyt prosessikuvaus sekä benchmarkkaus- ja havainnointityön tulokset yhdessä opinnäytetyössä esiteltyjen laskentakaavojen kanssa, antavat Visit Finlandilla mediamatkojen tuottamisen parissa työskenteleville henkilöille työkaluja sekä luovat uuden pohjan toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön kirjoittaja työskentelee Visit Finlandilla ohjelmakoordinaattorina ja opinnäytetyön aihe on syntynyt kirjoittajan kiinnostuksesta kehittää omaa työnkuvaa mediamatkojen tuottamisen näkökulmasta.
Tämän toiminnallisen produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui tuottaa hyvinvointiteemainen kansainvälinen ryhmämediamatka Turun ja Naantalin alueelle kesäkuussa 2016. Mediamatkan osallistujat edustivat perinteistä mediaa Italian, Ranskan sekä Saksan kohdemarkkinoilta.
Produktin tavoitteena oli lisätä matkailijoiden kiinnostusta edellä mainituilla kohdemarkkinoilla kohdealueen hyvinvointiteemaisten matkailutuotteiden ja –palvelujen tarjontaan kansainvälisen medianäkyvyyden avulla. Produktin onnistumista mitattiin arvioimalla mediamatkan tuotoksena syntyneen medianäkyvyyden tuomaa vastinetta matkan tuottamiseen tehdylle investoinnille, hyödyntämällä sijoitetun pääoman tuoton laskentakaavaa. Produktin tekeminen alkoi helmikuussa 2016 ja tavoitteiden mittaaminen jatkui joulukuuhun 2016.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viitekehyksestä ja produktiosuudesta sekä sen liitteistä.
Työn teoreettinen viitekehys syventyy Visit Finlandin PR- ja mediatyön kannalta olennaisiin matkailumarkkinoinnin aihealueisiin ja se on rajattu opinnäytetyön tavoitetta ja koko empiiristä osiota tukevaksi. Teoriaosuudessa avataan raportissa käytettävät tärkeimmät käsitteet; matkailuorganisaatio, matkailumarkkinointi, kohdemarkkinointi, markkinointiviestintä,
PR ja tutustumismatkat. Teorian lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta sekä asiantuntijoiden haastatteluja.
Empiirisessä osiossa kuvataan produktin kokonaisvaltainen toteutus – eli tavoite, menetelmät, prosessikuvaus ja saavutetut tulokset.
Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä olivat benchmarkkaus sekä osallistuva havainnointi, joita on hyödynnetty opinnäytetyössä läpi koko produktin.
Lokakuuhun 2016 mennessä julkaistujen mediamatkan tuotoksena syntyneiden artikkeleiden yhteenlasketun medianäkyvyyden tuloksia arvioimalla selvisi, että jokaista mediamatkan tuottamiseen sijoitettua euroa kohden saatiin 3,74 euroa takaisin. Produktin tavoitteen kannalta lopputulos oli toivottava.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta syntynyt prosessikuvaus sekä benchmarkkaus- ja havainnointityön tulokset yhdessä opinnäytetyössä esiteltyjen laskentakaavojen kanssa, antavat Visit Finlandilla mediamatkojen tuottamisen parissa työskenteleville henkilöille työkaluja sekä luovat uuden pohjan toiminnan kehittämiselle.