Case Ecomania : Pop Up liikeidean testaamisessa
Ramela, Tuula; Eranka, Hanna (2016)
Ramela, Tuula
Eranka, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519186
Tiivistelmä
Tekijä(t)
Hanna Eranka, Tuula Ramela
Koulutusohjelma
Liiketalous
Opinnäytetyön otsikko
Case Ecomania – Pop Up liikeidean testaamisessa
Sivu- ja liitesivumäärä
34 + 7
Opinnäytetyössä tutkimusongelma on se, miten pop up toimii liikeidean testausmenetelmänä. Työ on produkti, jossa käytetään kvalitatiivisia testausmenetelmiä, keskeisenä testausmenetelmänä on pop up kaupan toteuttaminen 1.6.2015–31.8.2015 ja siitä saadut tulokset.
Toteutetun pop up kaupan Ecomanian taustalla ja pohjana on toisen opinnäytetyön tekijän oma toiminimi Pupuna, joka on toiminut sivutoimisena vuodesta 2007. Opinnäytetyön yhtenä konkreettisena tavoitteena on myös saada tietoa siitä, voisiko liikeidealla saada aikaan oikean yrityksen ja yrittämisestä kokoaikaisen tulonlähteen tekijälle.
Tärkeänä osana teoreettista viitekehystä on yrittäjyys pop up ilmiönä, mitä se on ja onko se hyvä keino testata liikeideaa sekä yrittäjyyden haasteet. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee myös palvelumuotoilun prosessia ja siitä erityisesti prototypointia, koska pop up kuuluu selkeästi tähän osaan palvelumuotoilun prosessia. Pop up on melko uusi ilmiö, eikä siitä ole tehty juurikaan tutkimuksia ja halusimme tuoda ilmiötä ihmisten tietoisuuteen ja antaa vastauksia muille aloitteleville yrittäjille, jotka pohtivat liikeideansa toimivuutta.
Tuloksien analysointivälineinä käytetään liiketaloudellisia tunnuslukuja, asiakaskeskusteluja, liikekumppaneiden haastatteluja sekä avoimia kysymyksiä asiakkaille. Pääpaino empiirisessä osassa on omilla havainnoillamme, kokemuksillamme ja näkemyksillämme.
Tulokset olivat yrittäjän näkökulmasta ilahduttavia. Ensinnäkin pop up vaikuttaa erinomaiselta ja pieniriskiseltä tavalta testata liikeideaa. Toisekseen Ecomania sai positiivisia tuloksia niin liiketaloudellisilta tuloksiltaan kuin asiakaspalautteeltaan. Saimme myös erinomaista kriittistä palautetta, jolla kehittää liikeideaa eteenpäin. Koimme myös hyvin tärkeänä pop up yrittämisen tuomisen suomalaisten kuluttajien tietoisuuteen. Käytännössä tulokset toivat varmuuden yksinyrittäjälle siitä, että toimiminen kokopäiväisenä yrittäjänä on mahdollista niin taloudellisesti kuin resurssillisestikin.
Asiasanat
Pop up – ilmiöt, yrittäjyys, liikeidean arviointi, palvelumuotoilu.
Hanna Eranka, Tuula Ramela
Koulutusohjelma
Liiketalous
Opinnäytetyön otsikko
Case Ecomania – Pop Up liikeidean testaamisessa
Sivu- ja liitesivumäärä
34 + 7
Opinnäytetyössä tutkimusongelma on se, miten pop up toimii liikeidean testausmenetelmänä. Työ on produkti, jossa käytetään kvalitatiivisia testausmenetelmiä, keskeisenä testausmenetelmänä on pop up kaupan toteuttaminen 1.6.2015–31.8.2015 ja siitä saadut tulokset.
Toteutetun pop up kaupan Ecomanian taustalla ja pohjana on toisen opinnäytetyön tekijän oma toiminimi Pupuna, joka on toiminut sivutoimisena vuodesta 2007. Opinnäytetyön yhtenä konkreettisena tavoitteena on myös saada tietoa siitä, voisiko liikeidealla saada aikaan oikean yrityksen ja yrittämisestä kokoaikaisen tulonlähteen tekijälle.
Tärkeänä osana teoreettista viitekehystä on yrittäjyys pop up ilmiönä, mitä se on ja onko se hyvä keino testata liikeideaa sekä yrittäjyyden haasteet. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee myös palvelumuotoilun prosessia ja siitä erityisesti prototypointia, koska pop up kuuluu selkeästi tähän osaan palvelumuotoilun prosessia. Pop up on melko uusi ilmiö, eikä siitä ole tehty juurikaan tutkimuksia ja halusimme tuoda ilmiötä ihmisten tietoisuuteen ja antaa vastauksia muille aloitteleville yrittäjille, jotka pohtivat liikeideansa toimivuutta.
Tuloksien analysointivälineinä käytetään liiketaloudellisia tunnuslukuja, asiakaskeskusteluja, liikekumppaneiden haastatteluja sekä avoimia kysymyksiä asiakkaille. Pääpaino empiirisessä osassa on omilla havainnoillamme, kokemuksillamme ja näkemyksillämme.
Tulokset olivat yrittäjän näkökulmasta ilahduttavia. Ensinnäkin pop up vaikuttaa erinomaiselta ja pieniriskiseltä tavalta testata liikeideaa. Toisekseen Ecomania sai positiivisia tuloksia niin liiketaloudellisilta tuloksiltaan kuin asiakaspalautteeltaan. Saimme myös erinomaista kriittistä palautetta, jolla kehittää liikeideaa eteenpäin. Koimme myös hyvin tärkeänä pop up yrittämisen tuomisen suomalaisten kuluttajien tietoisuuteen. Käytännössä tulokset toivat varmuuden yksinyrittäjälle siitä, että toimiminen kokopäiväisenä yrittäjänä on mahdollista niin taloudellisesti kuin resurssillisestikin.
Asiasanat
Pop up – ilmiöt, yrittäjyys, liikeidean arviointi, palvelumuotoilu.