Nuorten videopeliharrastuksen hyödyntämismahdollisuudet nuorisotyössä : Yhteisöllinen videopelaaminen -projekti Kokkolan kaupungin nuorisopalveluille
Ylimäki, Mikko (2016)
Lataukset:
Ylimäki, Mikko
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118523
Tiivistelmä
Nuorille videopelaaminen on nykypäivänä tavallinen ja yleinen harrastus. Peliharrastuksen vastaanotto kasvattajien keskuudessa vaihtelee. Useille aikuisille videopelit ovat tulleet tutuiksi älypuhelimilla ja internet-selaimella pelattavista kevyistä peleistä. Laajempaa harrastuneisuutta ja ajankäyttöä vaativat konsoli- ja pc-pelit voivat sisältää monia uusia asioita harrastukseen perehtymättömille, jolloin reaktiot tuntemattomaan saattavat olla kielteisiä.
Opinnäytetyö tilaajana on Kokkolan kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyössä käsiteltiin nuorten videopelaamista painottaen harrastuksen sosiaalisia tekijöitä. Yhteisöllisyyden tunne peliharrastajien välillä saattaa olla harrastuksen ulkopuoliselle yllätyksellisen voimakasta. Opinnäytetyö antaa lukijalle mahdollisuuden tutustua videopeliharrastuksen yhteisöllisiin tekijöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisopalveluiden nuoriso-osaamista. Työ toteutettiin projektimuotoisena. Projektin nimi oli Yhteisöllinen videopelaaminen. Projektin päätehtävinä olivat kyselyn ja paneelikeskustelun toteuttaminen sekä tulosten julkaiseminen.
Kyselyyn vastasi 82 henkilöä. Vastaajista suurin osa oli 13-16–vuotiaita poikia Kokkolan kaupunkialueelta. Useat olivat tutustuneet uusiin henkilöihin peliharrastuksen myötä. Kaverit olivat tärkein syy osallistua LAN -tapahtumaan. Vastaajien keskuudessa oli kiinnostusta nykyistä enemmälle pelitoiminnalle.
Paneelikeskusteluun osallistui kuusi henkilöä opinnäytetyön tekijän lisäksi. Keskustelusta syntyneet kehitysideat kirjattiin ylös avainsanoina. Paneelikeskustelu mahdollisti tiedon jakamisen osallistujien kesken tehokkaasti. Paneelikeskustelussa myös tuotiin esille projektin tuloksia osallistujille ja yleisölle. Paneelikeskustelusta tehtiin lehtiartikkeli paikallislehteen, joka toi lisänäkyvyyttä projektille.
Opinnäytetyö tilaajana on Kokkolan kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyössä käsiteltiin nuorten videopelaamista painottaen harrastuksen sosiaalisia tekijöitä. Yhteisöllisyyden tunne peliharrastajien välillä saattaa olla harrastuksen ulkopuoliselle yllätyksellisen voimakasta. Opinnäytetyö antaa lukijalle mahdollisuuden tutustua videopeliharrastuksen yhteisöllisiin tekijöihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisopalveluiden nuoriso-osaamista. Työ toteutettiin projektimuotoisena. Projektin nimi oli Yhteisöllinen videopelaaminen. Projektin päätehtävinä olivat kyselyn ja paneelikeskustelun toteuttaminen sekä tulosten julkaiseminen.
Kyselyyn vastasi 82 henkilöä. Vastaajista suurin osa oli 13-16–vuotiaita poikia Kokkolan kaupunkialueelta. Useat olivat tutustuneet uusiin henkilöihin peliharrastuksen myötä. Kaverit olivat tärkein syy osallistua LAN -tapahtumaan. Vastaajien keskuudessa oli kiinnostusta nykyistä enemmälle pelitoiminnalle.
Paneelikeskusteluun osallistui kuusi henkilöä opinnäytetyön tekijän lisäksi. Keskustelusta syntyneet kehitysideat kirjattiin ylös avainsanoina. Paneelikeskustelu mahdollisti tiedon jakamisen osallistujien kesken tehokkaasti. Paneelikeskustelussa myös tuotiin esille projektin tuloksia osallistujille ja yleisölle. Paneelikeskustelusta tehtiin lehtiartikkeli paikallislehteen, joka toi lisänäkyvyyttä projektille.