Näyttöön perustuvan toiminnan sisältyminen opetussuunnitelmiin sairaanhoitaja(AMK) koulutuksessa
Takala, Jenni (2016)
Takala, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118486
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulujen näyttöön perustuvan toiminnan sisältymistä opetussuunnitelmiin sairaanhoitaja (AMK) koulutuksessa, analysoimalla opetussuunnitelmia laadullisin menetelmin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa koulutukselle ja työelämälle näyttöön perustuvasta toiminnan sisältymisestä sairaanhoitajien opetussuunnitelmiin ammattikorkeakouluissa. Opinnäytetyö analysoi myös sitä millaisia oppimistavoitteita ja -sisältöjä opetussuunnitelmiin on asetettu näyttöön perustuvan toiminnan osalta.
Tutkimuksen aineistona olivat seitsemän suomalaisen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajien opetussuunnitelmat. Aineiston analysointiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia, koska aiempaa tutkimustietoa on vähän ja se on pirstaleista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että kaikissa aineiston opetussuunnitel-missa näyttöön perustuvaa toimintaa esiintyi. Oppimissisällöt ja -tavoitteet vaihtelivat paljon. Opinnot näyttöön perustuvasta toiminnasta painottuivat kliinisten taitojen hallintaan ja työelämän harjoittelujaksoihin. Sairaanhoitajan ammatillinen rooli, asiantuntijuus ja hoitotyön johtaminen näyttöön perustuvan toiminnan näkökulmasta esiintyi opetussuunnitelmissa erittäin niukalti.
Työelämä pystyy hyödyntämään näitä tuloksia vahvistamalla koulussa opiskeltuja asioita ja opettamalla opetussuunnitelmista puuttuneita asioita, erityisesti sairaanhoitajan ammatillista toimenkuvaa ja hoitotyön asiantuntijuutta sekä hoitotyön johtamista näyttöön perustuvan toiminnan osalta. Koulutukselle opinnäytetyö tarjoaa huomion opintojen oppimissisältöjen ja -tavoitteiden vaihtelevuudesta sekä siitä että opintojaksot keskittyivät erittäin vähän sairaanhoitajan ammatillisen työnkuvan perehdyttämiseen sekä hoitotyön johtamiseen näyttöön perustuvan toiminnan osalta.
Tulosten perusteella jatkossa tulisi tutkia miten näyttöön perustuvaa toimintaa opetetaan käytännössä sairaanhoitaja koulutuksessa ja siirtyykö opetettu malli/toiminta käytäntöön työelämässä? Ja sitä, millä keinoin sen toteutumista voidaan arvioida? Tulosten perusteella voidaan myös ehdottaa tutkittavaksi sitä: Pitäisikö sairaanhoitajien vähimmäisosaamisen toteutumista arvioida jollakin tavoin, esimerkiksi kansallisella loppukokeella?
Tutkimuksen aineistona olivat seitsemän suomalaisen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajien opetussuunnitelmat. Aineiston analysointiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia, koska aiempaa tutkimustietoa on vähän ja se on pirstaleista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että kaikissa aineiston opetussuunnitel-missa näyttöön perustuvaa toimintaa esiintyi. Oppimissisällöt ja -tavoitteet vaihtelivat paljon. Opinnot näyttöön perustuvasta toiminnasta painottuivat kliinisten taitojen hallintaan ja työelämän harjoittelujaksoihin. Sairaanhoitajan ammatillinen rooli, asiantuntijuus ja hoitotyön johtaminen näyttöön perustuvan toiminnan näkökulmasta esiintyi opetussuunnitelmissa erittäin niukalti.
Työelämä pystyy hyödyntämään näitä tuloksia vahvistamalla koulussa opiskeltuja asioita ja opettamalla opetussuunnitelmista puuttuneita asioita, erityisesti sairaanhoitajan ammatillista toimenkuvaa ja hoitotyön asiantuntijuutta sekä hoitotyön johtamista näyttöön perustuvan toiminnan osalta. Koulutukselle opinnäytetyö tarjoaa huomion opintojen oppimissisältöjen ja -tavoitteiden vaihtelevuudesta sekä siitä että opintojaksot keskittyivät erittäin vähän sairaanhoitajan ammatillisen työnkuvan perehdyttämiseen sekä hoitotyön johtamiseen näyttöön perustuvan toiminnan osalta.
Tulosten perusteella jatkossa tulisi tutkia miten näyttöön perustuvaa toimintaa opetetaan käytännössä sairaanhoitaja koulutuksessa ja siirtyykö opetettu malli/toiminta käytäntöön työelämässä? Ja sitä, millä keinoin sen toteutumista voidaan arvioida? Tulosten perusteella voidaan myös ehdottaa tutkittavaksi sitä: Pitäisikö sairaanhoitajien vähimmäisosaamisen toteutumista arvioida jollakin tavoin, esimerkiksi kansallisella loppukokeella?