Käyttäjälähtöinen tietojärjestelmä apuvälinepalveluiden tueksi : Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialalla
Kankaanpää, Hanna (2016)
Kankaanpää, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118485
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on lähtöisin Keravan sosiaali-ja terveyspalveluiden toimialan terveyttä ja hyvinvointia edistävien palveluiden tuottamasta kuntouttavien palveluiden kehittämistarpeista. Opinnäytetyössä kartoitettiin eri tietojärjestelmävaihtoehtoja apuvälinepalveluiden tueksi. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on ratkaista käytännöstä nousseita ongelmia.
Kehittämistyön tarkoituksena oli nostaa esille käyttäjälähtöiset määrittelyvaatimukset sekä kartoittaa käyttäjälähtöinen tietojärjestelmä apuvälinepalveluiden tueksi. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialan kuntoutuspalveluille vaihtoehtoinen, taloudellinen ja nykyaikainen tietojärjestelmä, joka tukisi apuvälinepalvelui-den hallinnointia ja olisi käyttäjälähtöinen.
Tieto on kerätty käyttäjäkokemusten, aikaisempien tutkimusten sekä ammattikirjallisuudesta. Keravan kuntoutuspalveluiden yksikössä kartoitettiin apuvälinelainausjärjestelmän nyky-tila ja tarpeet uudelle tietojärjestelmälle. Käyttäjälähtöisen tietojärjestelmän kriteerit sekä määrittelyvaatimukset toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kuntoutuspalveluiden henkilöstön kanssa. Kehittämistyön tuloksena saatiin perustelut uuden tietojärjestelmän hankinnalle sekä käyttäjälähtöiset määrittelyvaatimukset.
Määrittelyvaatimukset määrittelevät tietojärjestelmän toimivuuden ja asettavat tavoitteet koko projektille. Tietojärjestelmä hankinta on haasteellinen, mutta välttämätön toimenpide organisaatiolle, jos organisaatio haluaa vastata nykypäivän tavoitteisiin ja tarpeisiin. Tietojärjestelmä hankinta ei ole yksinään apuvälinepalveluiden hallinnoinnin järjestelmä vaan on myös tukena hoitohenkilökunnan toiminnalle ja apuvälinepalveluiden toiminnan kehittämiselle sekä tehostamiselle.
Onnistunut tietojärjestelmähankinta ei ole mahdottomuus, mutta se on kovaa työtä vaativa kokonaisuus.
Kehittämistyön tarkoituksena oli nostaa esille käyttäjälähtöiset määrittelyvaatimukset sekä kartoittaa käyttäjälähtöinen tietojärjestelmä apuvälinepalveluiden tueksi. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää Keravan sosiaali- ja terveyspalveluiden toimialan kuntoutuspalveluille vaihtoehtoinen, taloudellinen ja nykyaikainen tietojärjestelmä, joka tukisi apuvälinepalvelui-den hallinnointia ja olisi käyttäjälähtöinen.
Tieto on kerätty käyttäjäkokemusten, aikaisempien tutkimusten sekä ammattikirjallisuudesta. Keravan kuntoutuspalveluiden yksikössä kartoitettiin apuvälinelainausjärjestelmän nyky-tila ja tarpeet uudelle tietojärjestelmälle. Käyttäjälähtöisen tietojärjestelmän kriteerit sekä määrittelyvaatimukset toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kuntoutuspalveluiden henkilöstön kanssa. Kehittämistyön tuloksena saatiin perustelut uuden tietojärjestelmän hankinnalle sekä käyttäjälähtöiset määrittelyvaatimukset.
Määrittelyvaatimukset määrittelevät tietojärjestelmän toimivuuden ja asettavat tavoitteet koko projektille. Tietojärjestelmä hankinta on haasteellinen, mutta välttämätön toimenpide organisaatiolle, jos organisaatio haluaa vastata nykypäivän tavoitteisiin ja tarpeisiin. Tietojärjestelmä hankinta ei ole yksinään apuvälinepalveluiden hallinnoinnin järjestelmä vaan on myös tukena hoitohenkilökunnan toiminnalle ja apuvälinepalveluiden toiminnan kehittämiselle sekä tehostamiselle.
Onnistunut tietojärjestelmähankinta ei ole mahdottomuus, mutta se on kovaa työtä vaativa kokonaisuus.