Lumoava- designkorujen myymälänäkyvyys : Case: Saurum Oy
Pursiainen, Piia (2016)
Pursiainen, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Saurum Osakeyhtiön Lumoava- tuotemerkin jälleenmyyjien tyytyväisyyttä ja kokemuksia tuotemerkistä. Tavoitteena oli myös tutkia, kuinka Lumoava- tuotemerkin myymälänäkyvyyttä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ja aihe valittiin yhteistyössä yrityksen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja visuaalisesta markkinoinnista. Lisäksi siinä käsitellään Lumoava- tuotemerkin brändiä. Lähteenä on käytetty pääosin alan kirjallisuutta sekä toimeksiantajayritykseltä saatuja tietoja, mutta myös internetlähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosio on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa on Saurum Osakeyhtiön toteuttama kysely jälleenmyyjille Lumoava- tuotemerkistä. Tämä ensimmäinen osio on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa perusjoukoksi määriteltiin kaikki Lumoava- jälleenmyyjät. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tarvittavat tiedot kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyn tulokset on analysoitu Questback Essentials- ohjelman avulla, käyttäen graafisia kuvioita selkeyttämään analyysia. Tutkimuksen toinen osa on toteutettu jälleenmyyjien teemahaastatteluina, joissa pääosassa oli myymälänäkyvyyden kehittäminen ja mainonta. Tämän tutkimusosan tulokset on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Yhteenvedossa läpikäydään tutkimuksen analysointiosioita ja annetaan kehitysideoita Lumoava- tuotemerkille. Kehitysideoita käsitellään yleisesti Lumova-tuotemerkkiin liittyen ja myymälänäkyvyyteen keskittyneestä tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja visuaalisesta markkinoinnista. Lisäksi siinä käsitellään Lumoava- tuotemerkin brändiä. Lähteenä on käytetty pääosin alan kirjallisuutta sekä toimeksiantajayritykseltä saatuja tietoja, mutta myös internetlähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosio on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa on Saurum Osakeyhtiön toteuttama kysely jälleenmyyjille Lumoava- tuotemerkistä. Tämä ensimmäinen osio on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa perusjoukoksi määriteltiin kaikki Lumoava- jälleenmyyjät. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin, koska tarvittavat tiedot kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyn tulokset on analysoitu Questback Essentials- ohjelman avulla, käyttäen graafisia kuvioita selkeyttämään analyysia. Tutkimuksen toinen osa on toteutettu jälleenmyyjien teemahaastatteluina, joissa pääosassa oli myymälänäkyvyyden kehittäminen ja mainonta. Tämän tutkimusosan tulokset on analysoitu laadullisella sisällönanalyysillä.
Yhteenvedossa läpikäydään tutkimuksen analysointiosioita ja annetaan kehitysideoita Lumoava- tuotemerkille. Kehitysideoita käsitellään yleisesti Lumova-tuotemerkkiin liittyen ja myymälänäkyvyyteen keskittyneestä tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella.