NEWS-pisteytyksen käyttö potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa : Opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Patronen, Kirsi; Pöysti, Merituulia (2016)
Patronen, Kirsi
Pöysti, Merituulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918212
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia hoitotyön suuntaavan vaiheen opiskelijoille. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo, joka käsittelee NEWS-pisteytysmenetelmän käyttöä ja havainnollistaa sairaanhoitajan toimintaa käytännössä. Opinnäytetyön tehtäviin kuuluu selvittää, mitä NEWS-pisteytys tarkoittaa ja millä tavoin sairaanhoitaja voi käyttää NEWS-pisteytystä potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään opetusvideota oppimateriaalina. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea ja lisätä hoitotyön opiskelijoiden osaamista NEWS-pisteytyksen käytössä.
NEWS-pisteytys on vuonna 2012 Isossa-Britanniassa kehitetty hoidon tarpeen arvioinnin väline. Menetelmän käyttö perustuu peruselintoimintojen jatkuvaan tarkkailuun. Potilasta pisteytetään kuuden fysiologisen suureen osalta, jotka ovat hengitystaajuus, happisaturaatio, lämpö, systolinen verenpaine, pulssi sekä tajunnantaso. Lisäksi huomioidaan mahdollinen lisähapen tarve. Yhteispisteet määrittävät potilaan riskiluokan, joka on joko matala, keskisuuri tai korkea. Pisteiden perusteella sairaanhoitaja pystyy tehokkaasti huomaamaan muutokset potilaan kliinisessä tilassa sekä arvioimaan peruselintoimintojen tarkkailun taajuutta. Lisäksi potilaan saama kokonaispistemäärä ohjaa sairaanhoitajaa tarvittaessa lisäämään hoitotoimenpiteitä tai esimerkiksi konsultoimaan lääkäriä potilaan voinnin muutoksesta. Näin pystytään ennaltaehkäisemään äkillisiä tilan romahduksia ja niiden seurauksia.
Opetusvideolla käsitellään pisteytyksen käyttöä käymällä läpi järjestyksessä pistetaulukon jokainen fysiologinen parametri. Videolla vuodeosaston sairaanhoitaja mittaa hengitysvaikeuksista kärsivän potilaan peruselintoimintoja. Lisäksi videolla näytetään NEWS-pistetaulukko, joka havainnollistaa pistelaskun periaatteen. Mitattuaan elintoiminnot ja laskettuaan pisteet yhteen sairaanhoitaja hakee lääkärin paikalle tutkimaan potilaan.
Opetusvideon käyttö oppimateriaalina tukee erilaisia oppimistyylejä. Opetusvideosta saatava käytännön tieto aiheesta on hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa työelämässä. Sairaanhoitajaopiskelijan tietoisuus potilaan tilan romahtamisen riskeistä sekä mahdollisen tehohoidon ja jopa kuoleman ennaltaehkäisystä lisääntyy.
NEWS-pisteytys on vuonna 2012 Isossa-Britanniassa kehitetty hoidon tarpeen arvioinnin väline. Menetelmän käyttö perustuu peruselintoimintojen jatkuvaan tarkkailuun. Potilasta pisteytetään kuuden fysiologisen suureen osalta, jotka ovat hengitystaajuus, happisaturaatio, lämpö, systolinen verenpaine, pulssi sekä tajunnantaso. Lisäksi huomioidaan mahdollinen lisähapen tarve. Yhteispisteet määrittävät potilaan riskiluokan, joka on joko matala, keskisuuri tai korkea. Pisteiden perusteella sairaanhoitaja pystyy tehokkaasti huomaamaan muutokset potilaan kliinisessä tilassa sekä arvioimaan peruselintoimintojen tarkkailun taajuutta. Lisäksi potilaan saama kokonaispistemäärä ohjaa sairaanhoitajaa tarvittaessa lisäämään hoitotoimenpiteitä tai esimerkiksi konsultoimaan lääkäriä potilaan voinnin muutoksesta. Näin pystytään ennaltaehkäisemään äkillisiä tilan romahduksia ja niiden seurauksia.
Opetusvideolla käsitellään pisteytyksen käyttöä käymällä läpi järjestyksessä pistetaulukon jokainen fysiologinen parametri. Videolla vuodeosaston sairaanhoitaja mittaa hengitysvaikeuksista kärsivän potilaan peruselintoimintoja. Lisäksi videolla näytetään NEWS-pistetaulukko, joka havainnollistaa pistelaskun periaatteen. Mitattuaan elintoiminnot ja laskettuaan pisteet yhteen sairaanhoitaja hakee lääkärin paikalle tutkimaan potilaan.
Opetusvideon käyttö oppimateriaalina tukee erilaisia oppimistyylejä. Opetusvideosta saatava käytännön tieto aiheesta on hyödynnettävissä myös tulevaisuudessa työelämässä. Sairaanhoitajaopiskelijan tietoisuus potilaan tilan romahtamisen riskeistä sekä mahdollisen tehohoidon ja jopa kuoleman ennaltaehkäisystä lisääntyy.