Lisämyynnin kehittäminen, Case: Ravintola Storyville
Honkanen, Juulia (2016)
Honkanen, Juulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918123
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä ravintola Storyvillen kanssa. Sen aiheena oli lisämyynti ja sen kasvattaminen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää havainnoimalla ravintolan tämän hetkinen tilanne ja henkilökuntaa haastattelemalla saada selville, kuinka he kokevat lisämyynnin osana työtään. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksen tämän hetken tilanne lisämyynnissä ja saada ideoita sen kehittämiseen. Tutkimus suoritettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin käyttäen havainnointia ja haastatteluja tiedon keräämiseen.
Työ koostuu johdannosta, toimeksiantajan esittelystä, teoriapohjasta sekä tutkimusmenetelmistä. Lisäksi työstä löytyy myös tutkimustulokset sekä johtopäätökset. Teoriapohjassa keskitytään ravintolatoimintaan, myyntiin, asiakaspalveluun ja palveluprosessiin. Sen avulla pyrittiin luomaan perusajatus tutkimuksen kohteesta ja sen toiminnasta. Kaikki yrityksen sisäinen ja ulkoinen toiminta ovat kytköksissä lisämyyntiin ja vaikuttavat sen tuottamiseen.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin selkeitä ja pohjautuivat samoihin ajatuksiin. Haastateltujen henkilöiden ammattitaitoisuus ja tietoisuus yrityksen toimintatavoista loivat perusteltuja mielipiteitä ja kokemuksia. Havainnointien ja haastattelujen perusteella nousi esille monia hyviä ja potentiaalisia kehitysajatuksia, joita yrityksen on mahdollista myös käytännössä toteuttaa.
Työ koostuu johdannosta, toimeksiantajan esittelystä, teoriapohjasta sekä tutkimusmenetelmistä. Lisäksi työstä löytyy myös tutkimustulokset sekä johtopäätökset. Teoriapohjassa keskitytään ravintolatoimintaan, myyntiin, asiakaspalveluun ja palveluprosessiin. Sen avulla pyrittiin luomaan perusajatus tutkimuksen kohteesta ja sen toiminnasta. Kaikki yrityksen sisäinen ja ulkoinen toiminta ovat kytköksissä lisämyyntiin ja vaikuttavat sen tuottamiseen.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin selkeitä ja pohjautuivat samoihin ajatuksiin. Haastateltujen henkilöiden ammattitaitoisuus ja tietoisuus yrityksen toimintatavoista loivat perusteltuja mielipiteitä ja kokemuksia. Havainnointien ja haastattelujen perusteella nousi esille monia hyviä ja potentiaalisia kehitysajatuksia, joita yrityksen on mahdollista myös käytännössä toteuttaa.