Matkapojat Oy:n konserttimatkojen tunnettavuus ja tuotekehitysideoita
Oittinen, Heidi (2016)
Oittinen, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ovat musiikkimatkailu sekä matkailutuotteen tuotekehitys. Työn teoriassa käsitellään teemamatkailua, jonka alaotsikkona musiikkimatkailu käsitellään. Toisena pääotsikkona teoriaosuudessa keskitytään matkailutuotteen suunnitteluprosessiin sekä tuotekehitykseen. Työn toimeksiantaja yritys, Matkapojat Oy ja sen matkavalikoimassa olevat konserttimatkat esitellään.
Työn empiirinen osa koskee Matkapojat Oy:n konserttimatkoja. Tutkimuksella selvitettiin konserttimatkojen tunnettavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksella saatiin myös kehitysehdotuksia konserttimatkoille. Tutkimuksen avulla haluttiin lisätä Matkapoikien asiakkaiden tietoisuutta konserttimatkoista. Tutkimuksen tekijä oli alun perin kiinnostunut kartoittamaan vain konserttimatkoilla olleiden asiakastyytyväisyyttä matkoihin, mutta toimeksiantajan ehdotuksesta aihe laajeni koko asiakaskunnan yleiseen kiinnostukseen konserttimatkoista, mistä myös tutkimuksen rajaus syntyi.
Matkapoikien konserttimatkat on huomattu Matkapoikien matkavalikoimassa, mutta matkoilla ei ole aiemmin oltu. Suurimpana syynä siihen olivat matkojen korkea hinta sekä se, ettei omaan mielenkiintoon ja aikatauluun ole löytynyt sopivaa artistia ja matkaa. Myös lasten kanssa matkustaminen on koettu hankalaksi. Matkapoikien uutiskirjeen tilaajien tietoisuutta konserttimatkoista lisättiin kyselyn avulla, sillä moni mainitsi matkoista tietämättömyyden syyksi sille minkä takia konserttimatkalla ei ole aiemmin oltu. Aiemmin Matkapoikien konserttimatkoja ostaneet ovat olleet tyytyväisiä matkaan, koska kaikki matkoilla toimi kuten pitikin. Matkoja on myös arvostettu niiden helppouden vuoksi.
Matkapoikien konserttimatkaan kuuluvat matkat, majoitus sekä liput konserttiin. Perinteiseen matkaan haluttiin liittää myös kaupunkiloma, jossa kohteeseen olisi mahdollisuus tutustua matkan aikana. Sen vuoksi konserttimatkan pituudeksi muodostuisi 1-4 päivää. Kohteena olisi Matkapoikien nykyisinkin suosimat kohteet ja hintatoive matkalle olisi korkeintaan 300€. Lisäpalveluina konserttimatkalle toivottiin kuljetukset kohteessa konserttiin ja takaisin majoitukseen. Itse konserttielämystä haluttiin lisätä Vip lipuilla sekä artistiin liittyvillä oheistuotteilla.
Työn empiirinen osa koskee Matkapojat Oy:n konserttimatkoja. Tutkimuksella selvitettiin konserttimatkojen tunnettavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksella saatiin myös kehitysehdotuksia konserttimatkoille. Tutkimuksen avulla haluttiin lisätä Matkapoikien asiakkaiden tietoisuutta konserttimatkoista. Tutkimuksen tekijä oli alun perin kiinnostunut kartoittamaan vain konserttimatkoilla olleiden asiakastyytyväisyyttä matkoihin, mutta toimeksiantajan ehdotuksesta aihe laajeni koko asiakaskunnan yleiseen kiinnostukseen konserttimatkoista, mistä myös tutkimuksen rajaus syntyi.
Matkapoikien konserttimatkat on huomattu Matkapoikien matkavalikoimassa, mutta matkoilla ei ole aiemmin oltu. Suurimpana syynä siihen olivat matkojen korkea hinta sekä se, ettei omaan mielenkiintoon ja aikatauluun ole löytynyt sopivaa artistia ja matkaa. Myös lasten kanssa matkustaminen on koettu hankalaksi. Matkapoikien uutiskirjeen tilaajien tietoisuutta konserttimatkoista lisättiin kyselyn avulla, sillä moni mainitsi matkoista tietämättömyyden syyksi sille minkä takia konserttimatkalla ei ole aiemmin oltu. Aiemmin Matkapoikien konserttimatkoja ostaneet ovat olleet tyytyväisiä matkaan, koska kaikki matkoilla toimi kuten pitikin. Matkoja on myös arvostettu niiden helppouden vuoksi.
Matkapoikien konserttimatkaan kuuluvat matkat, majoitus sekä liput konserttiin. Perinteiseen matkaan haluttiin liittää myös kaupunkiloma, jossa kohteeseen olisi mahdollisuus tutustua matkan aikana. Sen vuoksi konserttimatkan pituudeksi muodostuisi 1-4 päivää. Kohteena olisi Matkapoikien nykyisinkin suosimat kohteet ja hintatoive matkalle olisi korkeintaan 300€. Lisäpalveluina konserttimatkalle toivottiin kuljetukset kohteessa konserttiin ja takaisin majoitukseen. Itse konserttielämystä haluttiin lisätä Vip lipuilla sekä artistiin liittyvillä oheistuotteilla.