Intervallihoidon asiakaslähtöisen prosessin mallintaminen ja kehittäminen : Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen vanhuspalveluiden kehittämishanke
Saartila, Katri (2016)
Saartila, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517414
Tiivistelmä
Intervallihoito on yksi vanhusten kotona asumisen tuen palveluista. Intervallihoidon asiakas asuu kotona, mutta on ennalta sovitun ajan palvelua tuottavassa laitoksessa tai palveluasumisyksikössä hoidettavana. Intervallihoitoa tuotetaan myös omaishoidontuen palveluna, jolloin jakso mahdollistaa omaishoitajan lakisääteisten vapaapäivien pitämisen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemustietoa omaishoidettavilta intervallihoidon asiakkailta ja palvelua tuottavalta henkilökunnalta ja kuvata sitä, minkälaista intervallihoito on heidän näkökulmastaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen vanhuspalveluita asiakaslähtöisemmiksi luomalla uusi intervallihoidon toimintamalli. Aiheena intervallihoito on ajankohtainen, sillä kuntien edellytetään järjestävän vanhusten pitkäaikainen hoiva ja huolenpito ensisijaisesti kotiin annettavien palvelujen avulla. Opinnäytetyön teoreettinen perusta koostuu vanhusasiakkuuden, asiakaslähtöisyyden ja intervallihoidon käsittelystä.
Opinnäytetyö muodostuu tutkimusosasta ja työn kehittämisosasta. Tutkimusosassa eläytymismenetelmällä kerätty kerronnallinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksissa kuvattiin asiakaslähtöisen intervallihoidon kokonaisuutta ja niitä seikkoja jotka vaikuttavat positiivisen tai negatiivisen asiakaskokemuksen syntymiseen. Teemoiksi muodostuivat voimavaralähtöinen hoitotyö, hoivatoiminnan puitteet, intervallihoidon laatu, viestintä ja tiedotus, intervallihoidon tavoitteellisuus ja yhteinen toimintamalli. Analyysissä muodostetuista teemoista työstettiin ryhmätöiden aiheet toimintatutkimuksellisesti toteutettuun kehittämisosaan. Työn kehittämiseksi käytettiin yhteistoiminnallista Learning Café -menetelmää. Ryhmätöissä tuotettu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksissa kuvattiin tavoitteellisen intervallihoidon prosessikuvaus sekä ryhmätöissä esiin tuotuja keinoja intervallihoidon kehittämiseksi.
Intervallihoidon asiakkuuden määrittelyn haasteellisuus, tiedonkulun ongelmat sekä hoidon tavoitteellisuuden ja vaikuttavuuden todentamisen vaikeudet kävivät ilmi opinnäytetyön tuloksista ja antoivat samoja viitteitä kuin aiemmat tutkimukset. Ongelmakohtien ratkaisemiseksi opinnäytetyön tuloksista työstettiin intervallihoidon tavoitteellinen prosessikuvaus, jonka tarkoituksena on toimia uuden toimintamallin perustana. Visuaalisen muodon lisäksi prosessi kuvataan kerronnallisen aineiston analyysin yhteenvetona kirjoitettuna ideaalina toimintatarinana onnistuneesta intervallijaksosta. Prosessikuvausten tarkoituksena on toimia hoitohenkilökunnan ja esimiesten työvälineinä arjen toiminnoissa ja intervallihoidon kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen vanhuspalveluita asiakaslähtöisemmiksi luomalla uusi intervallihoidon toimintamalli. Aiheena intervallihoito on ajankohtainen, sillä kuntien edellytetään järjestävän vanhusten pitkäaikainen hoiva ja huolenpito ensisijaisesti kotiin annettavien palvelujen avulla. Opinnäytetyön teoreettinen perusta koostuu vanhusasiakkuuden, asiakaslähtöisyyden ja intervallihoidon käsittelystä.
Opinnäytetyö muodostuu tutkimusosasta ja työn kehittämisosasta. Tutkimusosassa eläytymismenetelmällä kerätty kerronnallinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksissa kuvattiin asiakaslähtöisen intervallihoidon kokonaisuutta ja niitä seikkoja jotka vaikuttavat positiivisen tai negatiivisen asiakaskokemuksen syntymiseen. Teemoiksi muodostuivat voimavaralähtöinen hoitotyö, hoivatoiminnan puitteet, intervallihoidon laatu, viestintä ja tiedotus, intervallihoidon tavoitteellisuus ja yhteinen toimintamalli. Analyysissä muodostetuista teemoista työstettiin ryhmätöiden aiheet toimintatutkimuksellisesti toteutettuun kehittämisosaan. Työn kehittämiseksi käytettiin yhteistoiminnallista Learning Café -menetelmää. Ryhmätöissä tuotettu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksissa kuvattiin tavoitteellisen intervallihoidon prosessikuvaus sekä ryhmätöissä esiin tuotuja keinoja intervallihoidon kehittämiseksi.
Intervallihoidon asiakkuuden määrittelyn haasteellisuus, tiedonkulun ongelmat sekä hoidon tavoitteellisuuden ja vaikuttavuuden todentamisen vaikeudet kävivät ilmi opinnäytetyön tuloksista ja antoivat samoja viitteitä kuin aiemmat tutkimukset. Ongelmakohtien ratkaisemiseksi opinnäytetyön tuloksista työstettiin intervallihoidon tavoitteellinen prosessikuvaus, jonka tarkoituksena on toimia uuden toimintamallin perustana. Visuaalisen muodon lisäksi prosessi kuvataan kerronnallisen aineiston analyysin yhteenvetona kirjoitettuna ideaalina toimintatarinana onnistuneesta intervallijaksosta. Prosessikuvausten tarkoituksena on toimia hoitohenkilökunnan ja esimiesten työvälineinä arjen toiminnoissa ja intervallihoidon kehittämisessä.